Autonom infrastruktur med övervakning i äkta 3D
Diarienummer | |
Koordinator | Flasheye AB |
Bidrag från Vinnova | 151 280 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudien har validerat våra tidigare hypoteser om vad som finns inom forskningen av lidar i infrastrukturen för att förbättra säkerhet och flöden i trafik. Förstudien uppfyllde de behov som fanns för att framgångsrikt kunna fortsätta med fullskaliga projekt både inom forskning och skarpt. Viktiga slutsatser är att det inte handlar om tekniska utmaningar, utan snarare compliance med existerande strukturer och kvalitetsarbete för att validera ny teknik.
Långsiktiga effekter som förväntas
3-5 års sikt: Nya projekt har tagit vid efter förstudien och fullskaliga installationer finns även i mer utmanande scenarion, t.ex. en vältrafikerad korsning. Första lösningen med trafikstyrning av lidar i infrastrukturen har skalat upp till 10 000 -tals enheter och förbättrar säkerheten och trafikflödet i städer globalt. Tekniken förbättrar medvetenheten hos både fotgängare och fordon genom tillgång av ny real-tidsinformation. 3D sensorerna är nu lika enkla och prisvärda som Kameror.
Upplägg och genomförande
Förstudien utgick från en literaturstudie av vad som finns inom området lidar-övervakning i infrastrukturen, från de senaste åren, eftersom utvecklingen gått troligt fort senaste tiden. Antaganden om kvalitet och användbarhet från bara 5 år sedan är inte relevanta längre. Litteraturstudie ihop med egen analys från kundprojekt ligger till grund för studiens analys av teknisk överblick, regulatoriska, och beteende och kultur.