Automatisk detektion av järnvägsbefästningar och spårskador
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för Drift, underhåll och akustik |
Bidrag från Vinnova | 860 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2016 - februari 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att skapa ett system för automatisk detektion av spårskador. Målet med projektet var att skapa en datamängd via magnetfältsmätningar för att utreda möjligheten att detektera skador i befästningar, att detektera defekter på isolskarvar samt detektera skador på rälshuvudet. Målet med projektet var också att utveckla algoritm för detektion av dessa skador. Målen uppfylldes med avseende på detektion av befästningar och skador på rälshuvud.
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet har en datamängd med olika befästningstyper, skarvar och spårskador skapats. Magnetfältsmätningarna som utförts har visat på möjligheten att detektera olika typer av befästningar, isolskaravar och rälsskador. En första variant av algoritm för detektion av dessa komponenters status har utvecklats där fokus har legat på befästningsanomalier. Resultatet visar på potentialen att kunna utföra inspektioner av befästningar och spårskador från tåg i drift.
Upplägg och genomförande
Projektet delades in i följande delar. Mätning av magnetfältssignaturer, analys av signaler och utveckling av algoritm för detektion av spårskador. Mätningar utfördes av en specialbyggd teststräcka på 25 m samt ute i fält. Fältmätningarna gav information om verkliga skador medans testräckan kunde användas för analys av olika befästningstyper. Genom att demodulera den uppmätta magnetfältssignalen på olika sätt kunde olika skador identifieras.