Automatisering av stadsbussar busståg, hållplatsdockning och depåprocesser
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Bussar AB - Avd 8000 ARHK6N |
Bidrag från Vinnova | 10 639 322 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2017-03033sv.pdf (pdf, 2508 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte att utforska hur man stegvis och i olika tillämpningsfall kan använda sig av autonom körning eller autonomt förarstöd för att på sikt kunna dra nytta av tekniken i verklig trafik för en 12 m buss. Det övergripande målet med projektet har varit att utveckla automatiserad körning av elektrifierade bussar med hög trafiksäkerhet och kapacitet samt med en låg total samhällskostnad och energiförbrukning. Projektet har verkligen visat att autonoma bussar har stor potential men att det även är otroligt komplext att köra på allmän väg i blandtrafik med andra trafikanter som köra manuellt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Busståg öka linjekapaciteten genom köra fordon i tåg utan att förlänga tiden för passager genom korsningar och hållplatser. Utfall Tidtabell behöver anpassas då hållplatsstopp för busståg tar längre tid. Korta stopptider med hög säkerhet på hållplatser, vilket möjliggör en tidseffektiv på- och avstigning, minska däckslitage. Utfall - resekomforten och precision ökar markant kan leda till effektivare stopp. Autonom körning mellan olika stationer inom bussdepån ökar effektiviteten och minskar ytbehovet. Utfall reducerar tydlig antalet manuella förflyttningar inom depån.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i en iterativ utvecklingsprocess mellan systemutveckling, integration i buss och test/verifiering. Kraven i varje tillämpning driver vidareutvecklingen som simuleras/verifieras innan lösning implementeras i fordon. Parallellt med tekniskt utvecklingsarbete har tillämpningar av tekniken studerats teoretiskt i workshopformat med representanter från intressenter och behovsägare, tex trafikkontor, kollektivtrafikhuvudmän, kollektivtrafikoperatörer m.fl. med syfte att uttrycka teknikkrav och behovsbilder.