AutoCampus
Diarienummer | |
Koordinator | Safety Integrity AB |
Bidrag från Vinnova | 168 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - januari 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Kompetenscentrum |
Viktiga resultat som projektet gav
Inom projektet har en metod för riskbedömning och riskanalys tagits fram, genomförts och analyserats. 1, Risker vid användning i garage/verkstad har analyserats. Detta arbete var inte med i plan, men var det mest akuta att börja med för att få starta utvecklingen. 2, Tilltänkt automatiserad körning på campus-området har analyserats. Risker har identifierats och analyserats. Dock är alla åtgärder i form av process eller tekniska säkerhetssystem ännu inte fastställts. 3, Seminarie genomfört 16e Maj 2024. Tecosa nätverket, doktorander, forskare, forskningsingenjörer på KTH.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet genomfört i alla delar. Projektsammanfattning nedan: Målet med denna studie är att ta fram en procedur för, och dessutom genomföra delar av, riskbedömning och riskanalys för KTHs tilltänkta test med en autonom bil på campus. Ytterligare mål med projektet är att organisera säkerhetsarbetet och att hålla ett seminarium med kunskapsutbyte kring prov med autonoma bilar och reflektera över state-of-the art i ett internationellt perspektiv i detta högaktuella område.
Upplägg och genomförande
Arbetsuppgifterna enligt plan torde vara rätt planerade i stort, men ett par aktiviteter tog mer tid än förväntat. 1. Planen var att sätta metod, analysera körfall, förfina metod, och hitta säkra lösningar. Men att överhuvudtaget hantera en delvis automatisk bil i ett garage med människor runtomkring krävde ansenlig riskanalys. 2. Att analysera själva körfallen med en konventionell riskanalysmetod blev en större uppgift än väntat trots kraftiga begränsningar i systemets frihetsgrader (säkerhetsförare, hastighetsgränser, säkerhetsmarginaler)