Återvunnet kolhaltigt material från pyrolys av däck för användning vid EAF-ståltillverkning
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f materialvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 995 692 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Impact Innovation Metals & Minerals - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier inom tekniska insatsområden i programmet Metals and Minerals |
Syfte och mål
Trots att ståltillverkning i ljusbågsugnar anses vara ett hållbart sätt för ståltillverkning, är processen fortfarande beroende av fossilkolbaserade material i betydande utsträckning. Kolhaltiga material från alternativa källor kan bidra till minskning av utsläpp och en mer hållbar stålproduktion. Syftet med detta projekt är att undersöka möjligheten att efter pyrolys använda uttjänta däck som en alternativ kolkälla för ståltillverkning i ljusbågsugnar.
Förväntade effekter och resultat
Leveranser vid projektets slut är: 1) en rapport om pyrolystest av uttjänta däck inklusive en detaljerad karaktärisering av pyrolysprodukterna, fast restmaterial, olja och gaser. 2) en rapport om utvärdering av pyrolyskol för användning i ljusbågsugnar. 3) ett förslag till större forskningsprojekt inklusive föreslagen teknisk lösning och medverkande konsortiemedlemmar.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet börjar med en översikt av användningen av alternativa kolkällor i ljusbågsugnar och systemet för hantering av avfallsdäck. Därefter kommer pyrolystester av avfallsdäck att genomföras i laboratorieskala. Den producerade kolprodukten kommer sedan att vidarebehandlas för att öka dess densitet och uppnå liknande reaktivitet som nuvarande fossilbaserat kol. Slutligen kommer ett fullständigt projektförslag att utarbetas, inklusive en teknisk lösning och involverade intressenter.