AT3E- Aerotermoutveckling för effektiva jetmotorutlopp
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB - Avd 9633 R&T Engineering Methods |
Bidrag från Vinnova | 5 981 050 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
GKN Aerospace är ledande inom design av bakre turbinstativ för civila flygmotorer. För att fortsatt ligga steget före sina konkurrenter krävs förbättringar inom teknologi för effektivare produkter. En lovande teknologi är Ultra-Effektiva turbinstativ vars design är optimerad endast enbart ur ett aerodynamiskt perspektiv. Målet för AT3E är att bidra till utvecklingen av denna teknologi genom detaljerade studier inom aerodynamik och värmeöverföring av sådan design i en representativ miljö.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har tagit fram de mätdata som krävs för att öka mognadsgraden för Ultra-Effektiv turbinstativteknologi till TRL nivå 4. Mätdata har även använts för validering av metoder för att förutsäga värmelaster under flygcykeln. Resultaten har använts för att förbättra designmetoder och ge ökad förståelse för viktiga flödesfenomen, vilket ger en förbättrad designförmåga för bakre turbinstativ samt även andra liknande strukturer i motorns främre del.
Upplägg och genomförande
En referensdesign baserad på etablerade designmetoder och ett Ultra-Efficient turbinstativ har studerats i Chalmers LPT-OGV-rigg för olika representativa driftförhållanden. Luftflödet har kartlagts i detalj med ett antal olika mättekniker. Mätning har även gjorts av konvektiv värmeöverföring på ytor med hjälp av termisk fotografering baserad på IR teknik. Prestandan för den ultraeffektiva designen har utvärderats baserat på mätresultaten. Flödesberäkningar av konstruktionerna utfördes efter testning för att validera beräkningsmetoden.