ASCETISM
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 6 567 391 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - december 2020 |
Slutrapport | 2020-05137eng.pdf(pdf, 3252 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att 1. Identifiera och etablera vägsensorbaserad naturalistisk datainsamling för att samla in data för utvinning av kritiska scenarier för AV-utveckling. 2. Modellera mänskliga aktörers beteende i sammanvävningssituationer. 3. Visa på verifiering och validering av AV med hjälp av extraherade sammanvävningsscenarier och beteendemodeller. 4. Identifiera gap i data, avseende kvalitet och kvantitet, och vilka förbättringar som krävs för att möjliggöra scenariobaserad verifiering av självkörande fordon.
Långsiktiga effekter som förväntas
Scenarier och förarbeteendemodeller härleddes från registrerade data och granskades för integrering i simulering och testning på testbanan. Detta projekt besvarade följande forskningsfrågor: - Hur kan naturalistiska data från infrastruktursensorer användas i scenariobaserad verifiering och validering av autonoma fordon? - Hur påverkar dataegenskaper, såsom plats, kvantitet, noggrannhet, antal registrerade interaktioner, kvaliteten på simuleringar?
Upplägg och genomförande
Kravspecifikationen för datainsamlingen är resultatet av workshops, projektmöten och e-postkommunikation mellan projektmedlemmar. Följande aspekter lyftes fram som de viktigaste: - Relevans för avancerad AD-teknik och avsedda operativa designdomäner för motorvägs-AD. - Teknisk och ekonomisk genomförbarhet av sensorinstallationer och datainsamling vilket skulle maximera mängden insamlade data inom projektets budgetram. - Möjlighet att generalisera insamlade data på andra platser på rampen.