Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Artificial Wingman and Co-pilot

Diarienummer
Koordinator Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics
Bidrag från Vinnova 5 000 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - augusti 2023
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik

Viktiga resultat som projektet gav

Detta projekt utforskade områdena för maskininlärningstillämpningar inom luftstridsdomänen, med särskilt fokus på framtida applikationer. Ursprungligen tänkt som en utforskning av helt autonoma system, skiftade fokus mot att utveckla beslutsstödsmekanismer. Denna förändring motiverades av mångsidigheten i beslutsstöd, som kan tillgodose både piloter och autonoma flygplan. Forskningen bidrog till akademiska framsteg inom området och främjade industriell innovation.

Långsiktiga effekter som förväntas

I projektet gjordes betydande framsteg på forskningsfronten, inklusive publikationer i prestigefyllda tidskrifter som IEEE Control Systems Letters och på internationella konferenser som ICRA and ICUAS. En öppen källkod for luftstrid bortom synfältet utvecklades för att främja samarbete och underlätta experimenterande inom forskarvärlden. Stridspiloter på Saab har gett positiv återkoppling på våra idéer och resultat. Vi överväger att implementera beslutstödskonceptet i Saabs utvecklingsmiljö.

Upplägg och genomförande

Industridoktoranden hade en masterutbildning i flygteknik, men var tvungen att läsa in maskininlärning från grunden för forskningsuppgiften. Detta har gått bra, och han har producerat flera starka publikationer inom området. Doktoranden har utvecklat ett beslutsstödsverktyg för att hjälpa operatörer i luftstridsscenarier bortom synfältet (BVR) att bedöma riskerna med olika alternativ och fatta beslut baserat på dessa. Resultaten har presenterats på vetenskapliga konferenser.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 maj 2024

Diarienummer 2017-04875