Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Arbetsintegrerat lärande - Bergsskolan i Filipstad

Diarienummer
Koordinator Utbildningsstiftelsen Bergsskolan
Bidrag från Vinnova 375 330 kronor
Projektets löptid januari 2022 - augusti 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med ansökan avseende förstudien är att bana väg för ett genomförandeprojekt som ska främja det livslånga lärandet för medarbetare och kompetensförsörjningen för företag inom i första hand stål-, gjuteri- och verkstadsindustrin. Samt öka intresset för branschen generellt och Bergsskolan som lärostäte specifikt. En ansökan har lämnats in där vi under förstudien omvärldsbevakat, intervjuat, knutit företag, kommuner och andra organisationer till oss för att kunna göra genomförandeprojektet på bästa sätt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Förstudien visar att industrin ligger efter många andra branscher vad gäller jämställdhet. Diversifierade arbetsgrupper och stärkt socialt kapital är starkt kopplat till innovation och tillväxt i företag. Varför industrin ligger efter tas vidare. Bergsskolan till skillnad från andra högre lärosäten rekryterar studenter från bruksorter, där många av industriföretagen har sina säten och studietraditionerna är låga. Ökad förståelse behövs här. Tidsbrist och varierande bakgrundskunskaper i företagen ställer krav på andra typer av pedagogiska utbildningar.

Upplägg och genomförande

Intervjuer om behovet av kompetensförsörjning och kompetensutveckling har genomförts med företag i branschen, fackliga organisationer, kommuner, utbildningsorganisationer m fl. Detta tillsammans med en litteraturstudie om vad som pågår och resultat från tidigare arbeten. Förstudien har också analyserat resultaten från omvärldsbevakningen och kommit fram till en plan för genomförandeprojektet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 december 2022

Diarienummer 2021-05152