Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Är du duktig i fält

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Avdelningen för Geovetenskap och miljöteknik
Bidrag från Vinnova 40 000 kronor
Projektets löptid augusti 2020 - oktober 2020
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

På Luleå tekniska universitet (LTU) hålls flera kurser i geofysik. Kursernas innehåll ger en grundläggande introduktion samt detaljer om olika geofysikaliska metoder, inklusive fältoperationer. Därför var projektets huvudsakliga mål att skapa virtuell inlärningsmiljö för fältövningar. I detta projekt förbereddes en virtuell fältkurs med video vägledning om hur man ska använda utrustningen istället den vanliga fältövningen. Videon innehåller en förklaring av teori , samt en stegvis förklaring av fältinställningen och operationerna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi har gjort fältarbetet inom prospektering i intressanta områden. Mätningarna inkluderar markundersökning och unik borrhållsundersökning. Högkvalitativa data har samlats in. Vi gjorde videoinspelningen av utrustningsanvändningen under mätningen och gav detaljerade förklaringar i videon. Denna virtuella inlärningsmiljö har ännu inte använts i de kurser som kommer att ges under vårterminen. Vi förväntar oss att eleverna kommer att få bättre förståelse och vara skickligare i realistisk arbetsmiljö.

Upplägg och genomförande

I detta projekt gjordes en virtuell fältkurs med vägledning om hur man ska använda utrustningen istället för den vanliga fältövningen. Fältarbete utfördes tillsammans med LKAB i realistisk miljö. Data som förvärvats håller hög kvalitet och kommer att användas under övningar och för uppdrag. Videon innehåller en förklaring av teorin och stegvis förklaring av fältinställningen och operationerna. Videoinspelningarna kommer att användas rutinmässigt under geofysikkurser på LTU.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 december 2020

Diarienummer 2020-02519