Antiloop - visualisera data för snabbare klimatomställning
Diarienummer | |
Koordinator | Helsingborgs kommun - Avdelningen för Innovation och Transformation |
Bidrag från Vinnova | 1 299 378 kronor |
Projektets löptid | mars 2024 - januari 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Ansökningsomgång | IoT för innovativ samhällsnytta - genomförandeprojekt 2023 |
Syfte och mål
"Antiloop - visualisera data för snabbare klimatomställning" använder IoT för att höja klimatmedvetenhet i skolan med en dashboard som visar realtidsdata. Verktyget är installerat på flertalet skolor i Helsingborg. Framtidsplanerna inkluderar att införa gamification för att göra lärandet mer interaktivt och engagerande, AI för att analysera klimatdata, identifiera trender och ge hållbara tips samt att öka vårdnadshavares delaktighet. Vidareutveckling av lärarmaterial ska göra det enkelt för lärare att använda Antiloop på skolor i Norden.
Förväntade effekter och resultat
”Antiloop - visualisera data för snabbare klimatomställning” ska öka klimatmedvetenheten hos lärare, elever och målsmän. Antiloop är en interaktiv dashboard som visar klimatdata i realtid och ska illustrera effekten av hållbara val. Klimatdatan samlas in på skolorna med hjälp av sensorer. Målet är att fördjupa elevernas och lärarnas förståelse för IoT-teknikens roll i klimatarbetet. Projektet ska vidareutvecklas med AI och gamification för att bredda engagemanget samt driva målgruppen till att göra hållbara val. Antiloop ska kunna spridas i hela Norden.
Planerat upplägg och genomförande
1 - Utvärdering av version AntiLoop 1.0 & definiera scope för iteration 2 2 Skapa nästa iteration av lösningen (gamification, AI, ny målgrupp) 3 Installation av iteration 2 på skolorna 4 Utvärdering av iteration 2 genom intervjuer och observationer 5 Utveckling av lösning i en tredje iteration (lärarmaterial och utvärdering av lösning) 6 - Introduktion och installation nya skolor både nationellt och internationellt 7 utvärdering av iteration 3 8 Kommunikation och paketering av pedagogiskt material 9 Slutrapport av projektet