Andas bra luft
Diarienummer | |
Koordinator | SALLY R AKTIEBOLAG |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att undersöka potentiell marknad för de tekniker som företaget utvecklar. Då teknikerna är i olika mognadsfas har detta även fått styra fokus av undersökningsgrad per teknik, och det har tagits fram en produktutvecklingsplan och ett arbete med go-to-market per teknik är påbörjat. Parallellt med detta opinionsbildar företaget pågående för ren luft med syfte att få till både mätning och förbättring av befintlig luftkvalitet. Alla tekniker är namngivna efter historiska vetenskapskvinnor, vilket lyfts i alla sammanhang där företaget pratar om dem.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av arbetet har inneburit att vi idag har en produktutvecklingsplan baserat på de insikter vi fått från marknadsundersökningar och konkurrensanalyser. Vi har kunnat sätta en plan för i vilken ordning vi ska välja att gå till marknaden med våra produkter/tekniker, och även hur vi ska anpassa oss efter efterfrågan på ett mer tydligt sätt, främst för de produkter/tekniker som är närmast marknaden.
Upplägg och genomförande
Vi påbörjade projektet genom sätta samman en marketing research unit med studenter från Uppsala universitet. Fem studenter som har format tre olika team, varje team med fokus på varsin teknik. De har satt upp en egen plan för hur de ska gå tillväga med att marknadsundersöka för respektive teknik/produkt som en del av sitt examensarbete. Detta med stor vägledning och guidning av anställa på Sally R. Parallellt med detta har vi internt arbetat, delvis med insikter från studenternas arbete, med produktutvecklings- och go-to-market-plan, samt en del IPR-arbete för att skydda vårt arbete.