Analys av ekosystem inom olika branscher och potential för användning av ´IoT´ för produkter och tjänster
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Institutionen för kommunikationssystem |
Bidrag från Vinnova | 1 182 000 kronor |
Projektets löptid | december 2015 - juli 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte är att identifiera förutsättningar för användning av IoT i olika branscher. Vår forskning stöder tesen att det finns flera olika ekosystem och branscher där IoT ingår eller kan ingå snarare än att det finns ett eget IoT ekosystem. Projektet har uppnått målen genom att identifiera och beskriva dessa olika förutsättningar som finns i olika sektorer. Detta gäller både för vilken typ av tillämpning vi avser (vi har studerat industriell IoT, energi, hem, vård och omsorg samt sport & hälsa) bedrivs samt på vilka sätt som affärer skapas och genomförs.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gett ökade insikter om möjligheter med och hinder för införande av IoT (och digitalisering) inom olika sektorer. De främsta hindren bedöms vara: -Bristande skalbarhet då aktörer vill erbjuda egen lösning -Fragmentering pga mångfald av parallella lösningar -Misstro och tveksamhet hos aktörer att dela infrastruktur, plattformar och data -Rädsla för att ändra sin egen affärsmodell Slutsatsen är att möjliga vinster med IoT och digitalisering riskerar artt inte att kunna uppnås om aktörer inte förändrar sitt sätt att göra affärer och samarbeta med andra i ekosystemet
Upplägg och genomförande
Grundtanken i upplägget var 1. att studera olika sektorer för att kunna identifiera särdrag 2. att genomföra två typer av workshopar; först datainsamling och sedan spridning av resultat, där vi önskade återkoppling. Projektansatsen visade sig fungera mycket väl -Data pekar på att olika sektorer uppvisade tydliga skillnader -Workshopar (totalt ca 20 st) var mycket givande, detta pga i) Partners breda kontaktnät vid inbjudan ii) Partners aktiva medverkan iii) deltagare på workshops/intervjuer varit mycket villiga att dela med sig av nuläge och syn på fördelar/hinder med ny teknik