AllDrive
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 22 078 731 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - mars 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - december 2021 |
Syfte och mål
Detta projekt syftar till att adressera utmaningar associerat med autonom körningen med flerledade tunga fordon (fordon + släp) i alla väder. Det övergripande målet är att bedriva forskning och utveckling som möjliggör ett demobart komplett fungerande friktionsskattnings- och autonomt fordons-system, som kan köra säkert under kritiska vägförhållanden, så som våta eller isiga vägar. Och därigenom generera nyckelkompetens som möjliggör framtida 24/7/365 drift av förarlösa fordon. Resultat kommer även att kunna utnyttjas för säkerhetsfunktioner för manuellt körda fordon.
Förväntade effekter och resultat
Projektets primära resultat omfattar 1) Forskning och utveckling av nya friktionsskattningsmetoder som kan estimera friktion under och framför ett tungt fordon med hjälp av en olika typer av sensorer, signalbehandling och självlärande metoder. 2) Forskning och utveckling av rörelseplanerings- och regler-funktioner som möjliggör körning av tunga fordon under ogynnsamma väderförhållanden. 3) Demonstrera det utvecklade systemen i flertal nyckelscenarier. 4) Förbered friktionsuppskattningsmetoder för autonoma och manuellt drivna fordon.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet omfattar 6 nyckelarbetspaket inom de tekniska områdena friktionsuppskattning, rörelseplanering, rörelsekontroller och projektdemonstrationer. Projektet kommer att leverera både teknisk kunskap och påvisbara prototyper under projektets gång. Projektpartners från industrin är Scania & Klimator samt från akademin, KTH & Luleå universitet. Projektet stöder 2 industriella och 1 akademisk doktorsexamen. Projektet planerar för årliga tekniska demonstrationer, särskilt under vinterperioder, kompletterade med årliga vägtester.