All in
Diarienummer | |
Koordinator | Science Park Skövde AB |
Bidrag från Vinnova | 350 120 kronor |
Projektets löptid | maj 2023 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Inkubationsstöd |
Ansökningsomgång | Utvecklingsprojekt i inkubatorer 2022 till 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har i nära samverkan med övriga spelkluster och referensgruppen utvecklat metoder och verktyg för att attrahera och bibehålla kvinnliga och ickebinära entreprenörer inom spelutveckling med spilleffekter inom området IT/Tech. Genom att involvera kvinnliga och ickebinära spelstudenter, -utvecklare och -entreprenörer genom hela processen har vi kunnat förankra och skräddarsy verktygen efter deras behov. Målet har också varit att skapa verktyg som är lättillgängliga, resurssnåla, och anpassningsbara för den egna verksamheten så att de lätt kan implementeras.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har kartlagt vad som hindrar kvinnliga och ickebinära spelutvecklare och -studenter från att starta eget och vilka utmaningar kvinnliga spelentreprenörer möter under sin startupresa. En verktygslåda med konkreta metoder för att motverka dessa hinder har utvecklats och testats och förväntas bidra till ett ökat inflöde av kvinnliga och ickebinära entreprenörer liksom ökat välmående och uthållighet hos de som redan påbörjat sin startupresa. Planen framåt är att i samverkan med övriga kluster fortsätta sprida verktygen och implementera dem i våra processer
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts enligt plan i nära samarbete och dialog med stödaktörer, målgrupp och andra intressenter. Verktygen har utvecklats genom en iterativ och experimentell designprocess där en kontinuerlig datainsamling i form av enkät, workshops, pilottester och utvärderingar bidragit till insikter och idéer som påverkat utformningen av dem. Genom att involvera flera relevanta aktörer har projektet fått stor spridning och väckt intresse i spelbranschen i stort, men även hos inkubatorer som inte har spel som profilområde