Aktiv humanmodell för prediktering av mänsklig rörelse, steg 4
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum |
Bidrag från Vinnova | 5 894 251 kronor |
Projektets löptid | april 2018 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2017-05516eng.pdf(pdf, 1681 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Med framtida automatiserade fordon ökar betydelsen av att inkludera effekten av bilens manöver innan krock och dess påverkan på människans muskelaktivering och rörelse. Med det övergripande syftet att kunna utvärdera skydd för åkande i bil genom hela sekvenser av händelser, var målet i detta projekt att utveckla metodik för att möjliggöra muskelkontroll i den aktiva humanmodellen för situationer med vertikala accelerationer, validera modellen och kontinuerligt använda den för utveckling av säkerhetssystem. Projektet har resulterat i en uppdaterad modell som uppfyller målen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den unika aktiva humanmodell framtagen tillsammans av projektparterna har vidareutvecklats för att kunna användas i fler situationer som manövrar med stora globala rotationer samt förberetts för användning i situationer med vertikala accelerationer. Genom att ytterligare stärka detta konkurrenskraftiga verktyg ges svenska aktörer i fordonsindustrin möjlighet att kunna utveckla unika framtida produkter för åkandeskydd.
Upplägg och genomförande
Metoderna i projektet kan karakteriseras såväl som grundforskning, tillämpad forskning och industriell tillämpning. De delar som handlat om grundforskning har i främsta led rört vidareutveckling av muskelmodelleringen, medan den tillämpade forskningen har involverat insamling och bearbetning av volontärdata samt modellförbättring. Slutligen har modellen kontinuerligt använts i industriella problemställningar.