AI-motor för optimerad kundbeställning
Diarienummer | |
Koordinator | Nyhléns & Hugosons Chark AB |
Bidrag från Vinnova | 450 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - augusti 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | AI - Kompetens, förmåga och tillämpning |
Ansökningsomgång | Starta er AI-resa! |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet AI-motor för optimerad kundbeställning har varit en del i Nyhléns Hugosons digitaliseringsresa & det första steget att närma sig AI. Fokus har varit att förbättra den existerande kundresan genom att öka träffsäkerheten i säljprocessen med hjälp av smartare analys av intern/extern data samt att skapa insikter med hjälp av maskininlärning. I praktiken innebär det att minska administration och handpåläggning genom automation och på så sätt ge kunden en mer positiv köpupplevelse. Målet har ännu inte uppnåtts fullt ut för kund och säljare då en längre förfiningsperiod krävs.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den största effekten har uppnåtts i de användarfall där utmaningen har varit överproduktion av en produkt och där man omgående behöver hitta köpare för att undvika kassering. Där har problemformuleringen kunnat vara mycket tydlig vilket underlättat i framtagandet av en framgångsrik maskininlärningsmodell. Lösningen bygger på att modellen lär sig vilka kunder som köpt en viss produkt, hur många gånger, när och till vilket pris och beräknar sannolikheten för att kunden vill köpa igen. På så sätt minskas svinn och Nyhléns Hugosons tar ytterligare ett steg mot en mer hållbar produktion.
Upplägg och genomförande
Arbetet med att ta fram den rekommendationsmotorn bygger på en arbetsmodell framtagen för att angripa problem som har en potentiell lösning som ligger inom AI-området och kan sammanfattas i fyra steg; behovs- och möjlighetsanalys, identifiering och analys av data, design och byggande av modell samt implementera och förfina. Styrningen av projektet har skett genom kontinuerliga styrgruppsmöten. Andelen kvinnor har varit 1/3, projektledare samt huvudsponsor har varit kvinnor. Projektet har haft ett starkt kommunikationsvärde och som en del i projektet har en film spelats in.