Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI-motor för optimerad kundbeställning

Diarienummer
Koordinator Nyhléns & Hugosons Chark AB
Bidrag från Vinnova 450 000 kronor
Projektets löptid oktober 2019 - augusti 2020
Status Avslutat
Utlysning AI - Kompetens, förmåga och tillämpning
Ansökningsomgång Starta er AI-resa!

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet AI-motor för optimerad kundbeställning har varit en del i Nyhléns Hugosons digitaliseringsresa & det första steget att närma sig AI. Fokus har varit att förbättra den existerande kundresan genom att öka träffsäkerheten i säljprocessen med hjälp av smartare analys av intern/extern data samt att skapa insikter med hjälp av maskininlärning. I praktiken innebär det att minska administration och handpåläggning genom automation och på så sätt ge kunden en mer positiv köpupplevelse. Målet har ännu inte uppnåtts fullt ut för kund och säljare då en längre förfiningsperiod krävs.

Långsiktiga effekter som förväntas

Den största effekten har uppnåtts i de användarfall där utmaningen har varit överproduktion av en produkt och där man omgående behöver hitta köpare för att undvika kassering. Där har problemformuleringen kunnat vara mycket tydlig vilket underlättat i framtagandet av en framgångsrik maskininlärningsmodell. Lösningen bygger på att modellen lär sig vilka kunder som köpt en viss produkt, hur många gånger, när och till vilket pris och beräknar sannolikheten för att kunden vill köpa igen. På så sätt minskas svinn och Nyhléns Hugosons tar ytterligare ett steg mot en mer hållbar produktion.

Upplägg och genomförande

Arbetet med att ta fram den rekommendationsmotorn bygger på en arbetsmodell framtagen för att angripa problem som har en potentiell lösning som ligger inom AI-området och kan sammanfattas i fyra steg; behovs- och möjlighetsanalys, identifiering och analys av data, design och byggande av modell samt implementera och förfina. Styrningen av projektet har skett genom kontinuerliga styrgruppsmöten. Andelen kvinnor har varit 1/3, projektledare samt huvudsponsor har varit kvinnor. Projektet har haft ett starkt kommunikationsvärde och som en del i projektet har en film spelats in.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 oktober 2020

Diarienummer 2019-03336