AI inom matematikundervisning
Diarienummer | |
Koordinator | Radish AB |
Bidrag från Vinnova | 960 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | AI - Kompetens, förmåga och tillämpning |
Ansökningsomgång | Uppskalning av AI-lösningar hos kommuner och civilsamhälle |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet resulterade i en lansering av en chatbot i Magmas plattform i Sverige, USA och UK. Målen uppfylldes delvis – chatboten lanserades, NPS-mål för elever nåddes, men inte för lärare. Projektet ökade dock lärarnas förståelse för AI och ledde till framsteg inom analys av handskrivna uträkningar. Chatboten har sedan lansering använts 1.860.000 gånger och bidragit till ökat elevengagemang, men effekten på ökat lärande är ännu oklar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas långsiktigt öka elevengagemang och självständighet genom användning av chatboten i matematikundervisningen. Lärare kan fokusera mer på de elever som behöver extra stöd, medan starkare elever får hjälp att arbeta vidare på egen hand. Dessutom väntas en ökad förståelse för AI hos lärare leda till fler initiativ för att integrera teknik i undervisningen, vilket i sin tur kan förbättra elevernas lärande över tid.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i samarbete med Halmstad kommun, och vi utvecklade chatboten i samråd med lokala lärare. Efter flera iterationer, testning och utvärdering lanserades chatboten stegvis – först i Halmstad och sedan nationellt. AI-utvecklingen går snabbt, vilket påverkat metod för att lösa problemet, men i övrigt arbete enligt plan. Samarbetet med Halmstad fungerade, och lärarnas input var ovärderlig. Inga stora förseningar uppstod, men tekniska utmaningar var mer omfattande än förväntat.