Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI inom matematikundervisning

Diarienummer
Koordinator Radish AB
Bidrag från Vinnova 960 000 kronor
Projektets löptid juni 2023 - oktober 2024
Status Avslutat
Utlysning AI - Kompetens, förmåga och tillämpning
Ansökningsomgång Uppskalning av AI-lösningar hos kommuner och civilsamhälle

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet resulterade i en lansering av en chatbot i Magmas plattform i Sverige, USA och UK. Målen uppfylldes delvis – chatboten lanserades, NPS-mål för elever nåddes, men inte för lärare. Projektet ökade dock lärarnas förståelse för AI och ledde till framsteg inom analys av handskrivna uträkningar. Chatboten har sedan lansering använts 1.860.000 gånger och bidragit till ökat elevengagemang, men effekten på ökat lärande är ännu oklar.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet förväntas långsiktigt öka elevengagemang och självständighet genom användning av chatboten i matematikundervisningen. Lärare kan fokusera mer på de elever som behöver extra stöd, medan starkare elever får hjälp att arbeta vidare på egen hand. Dessutom väntas en ökad förståelse för AI hos lärare leda till fler initiativ för att integrera teknik i undervisningen, vilket i sin tur kan förbättra elevernas lärande över tid.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes i samarbete med Halmstad kommun, och vi utvecklade chatboten i samråd med lokala lärare. Efter flera iterationer, testning och utvärdering lanserades chatboten stegvis – först i Halmstad och sedan nationellt. AI-utvecklingen går snabbt, vilket påverkat metod för att lösa problemet, men i övrigt arbete enligt plan. Samarbetet med Halmstad fungerade, och lärarnas input var ovärderlig. Inga stora förseningar uppstod, men tekniska utmaningar var mer omfattande än förväntat.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 november 2024

Diarienummer 2023-01155