Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI i matematikundervisning

Diarienummer
Koordinator Norrköpings kommun - Norrköpings kommun Utbildningskontoret
Bidrag från Vinnova 450 000 kronor
Projektets löptid maj 2020 - september 2021
Status Avslutat
Utlysning AI - Kompetens, förmåga och tillämpning
Ansökningsomgång Starta er AI-resa! Offentliga organisationer

Viktiga resultat som projektet gav

Pilotprojektet har syftat till att både stärka elevers kunskaper i matematik och öka parternas kunskaper om hur AI i digitala läromedel fungerar i praktiken. Ett viktigt mål har varit att undersöka om AI-baserade läromedel, i mycket högre utsträckning än vad som är möjligt för en enskild lärare, kan ta hänsyn till elevers kunskapsluckor och individanpassa innehållet. Syfte och mål i projektet har uppfyllts även om förväntade effekter inte uppnåtts i den utsträckning som förväntat.

Långsiktiga effekter som förväntas

I dagsläget finns det indikationer på att vissa elevgrupper har förbättrat sig i matematik. Däremot har enkätuppföljningar med lärare samt klassrumsobservationer inte kunnat påvisa att programmet anpassat sig på ett sätt som blev uppenbart för lärare och elever. Projektet har också väckt frågor som rör teknikens brist på transparens och etiska dilemman som kan uppstå när fel “fortplantas” i algoritmerna. Det har sammantaget bidragit till både en ökad kunskapsbas för projektägaren och alla involverade parter men även förbättrat kvalitén på det digitala AI-verktyget.

Upplägg och genomförande

Projekten genomfördes i fyra faser, i den första anpassades AI-verktyget till det som interventionen skulle testa lärare bjöds in för att delta i projektet. Mellan oktober 2020 och februari 2021 genomfördes 2 6 veckors interventioner i 22 klasser från åk 2, 5, 8. Efter interventionerna skickades enkäter ut till samtliga lärare. Det har också genomfört klassrumsobservationer och intervjuer med projektdeltagarna som kommer att mynna ut i en akademisk artikel. Elevernas resultats kommer att sammanställas under hösten 2021 och resultaten har och kommer att spridas intern och externt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 november 2021

Diarienummer 2020-00237