AI för framtidens butiksdrift
Diarienummer | |
Koordinator | Barkh Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - maj 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Med hjälp av Vinnova har vi gjort stora framsteg i att utveckla en skalbar produkt med stor potential att skapa värde för butiker runtom i Sverige och även internationellt. Som för många andra har Corona ställt till med problem för oss på kort sikt, samtidigt är det sannolikt en katalysator för snabbare digitalisering framöver. Vi är efter omständigheterna nöjda med de framsteg vi gjort vad gäller FoU och vi ser optimistiskt på fortsatta framsteg mot vårt mål att bygga AI för framtidens butiksdrift.
Långsiktiga effekter som förväntas
På kort sikt möjliggör vår produkt: digitalisering av den dagliga driften i livsmedelsbutiker och annan fysisk dagligvaruhandel. Vidare lägger detta grunden för att utveckla AI för framtidens butiksdrift. I takt med att fler butiker börjar använda Storesprint vill vi genom insamling och analys av data, skapa nätverk av butiker som genom smart (automatiserad) kunskapsdelning kontinuerligt utvecklar och förbättrar sina verksamheter. Något som på ett systemplan stärker den digitala infrastrukturen och ökar innovationstakten hos våra kunder.
Upplägg och genomförande
Om vi tittar på projektet som helhet så har ungefär 70% av investerade resurser gått till research, design och produktutveckling - och resterade 30% till försäljning, marknadsföring, strategiarbete och administration. Detta har delvis varit en medveten strategi, och delvis en effekt av omständigheter. Hade inte Corona dykt upp hade vi till exempel investerat mer resurser i försäljning. Planen framöver är att gå mot en fördelning mer kring 60% på research, design och utveckling - och 40% på försäljning, marknadsföring och övrigt.