Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI för effektivt och säkert underhåll

Diarienummer
Koordinator Stiftelsen Blue Institute
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid augusti 2024 - juni 2025
Status Pågående
Utlysning Reglering och banbrytande teknik - utlysningsnivå
Ansökningsomgång Reglering och banbrytande teknik

Syfte och mål

Syftet med det här projektet är att möjliggöra för användning och utveckling av AI i en betydligt högre grad än idag inom vidmakthållande av transportinfrastrukturen. Det finns systemiska låsningar som hindrar tekniken från att tillämpas: en viktig nyckel är att utveckla policy. Regelverk måste gå i takt med den tekniska utvecklingen. Målsättningen för projektet är att (1) undersöka hur rådande policy kan anpassas så att de möjliggör för det; samt (2) att pröva hur policylabb kan användas för att öka mottagningsförmågan för ny teknik inom anläggningssektorn.

Förväntade effekter och resultat

Förhoppningen är att projektet ska bidra till konkreta förslag på anpassning av rådande regelverk, men också till lärande hos anläggningsägare. Genom att delta i policylabb utvecklas deras förståelse för och tillit till andra perspektiv, och förmåga att ta emot och implementera ny teknik och nya metoder.

Planerat upplägg och genomförande

Ett policylabb verkar genom att skapa mötesplatser för öppna konversationer kring olika frågor, skapa nya nätverk och samarbetskonstellationer mellan forskare, industri och beslutsfattare. Fokus ligger på att syntetisera evidens gällande AI och ”översätta” den som gör den användbar för policyformulering. Genomförandet baseras på att bygga tillit, jämföra perspektiv och förutsättningar i möten, och att tillgängliggöra slutsatserna så att de blir användbara för anpassning av riktlinjer. Projektet genomför 4 workshops och tar fram en slutrapport med rekommendationer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 september 2024

Diarienummer 2024-01657