Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI-driven styrning av distributionssystem med samordnade distributionskanaler

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f maskinvetenskaper
Bidrag från Vinnova 6 235 000 kronor
Projektets löptid november 2024 - december 2027
Status Pågående
Utlysning Transport- och mobilitetstjänster - FFI
Ansökningsomgång Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2024

Syfte och mål

Syftet med detta forskningsprojekt är att utveckla nya matematiska modeller och metoder för optimerad styrning av hållbara distributionssystem med samordnade distributionskanaler, med förmåga att utnyttja mer detaljerade AI-baserade efterfrågeprognoser. Projektet bygger på ett nära samarbete mellan forskare vid LTH och Volvo Group’s advanced analytics team. Målet är att drastiskt öka resurseffektiviteten i Volvos globala distributionssystem.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas leda till bättre koordinerade godsflöden och distributionssystem med bättre serviceförmåga, mindre behov av lager, färre och mer resurseffektiva nödleveranser, bättre utnyttjande av transportkapaciteten, och därmed ett mer effektivt transportsystem.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är indelat i tre arbetspaket och flera delprojekt med forskningsaktiviteter rörande prognostisering, dataanalys, modellutveckling och utvärdering. De nya matematiska modellerna och lösningsmetoderna utvecklas av LTHs forskargrupp i nära samarbete med Volvo’s Advanced Analytics Team (VAAT) för att säkerställa validitet och relevans för Volvo. VAAT ansvarar för utvecklandet av de nya AI-baserade efterfrågeprognoserna, systemintegration och utvärdering av de nya metoderna hos Volvo.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 november 2024

Diarienummer 2024-03674