AI-driven styrning av distributionssystem med samordnade distributionskanaler
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f maskinvetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 6 235 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - december 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Transport- och mobilitetstjänster - FFI |
Ansökningsomgång | Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Syftet med detta forskningsprojekt är att utveckla nya matematiska modeller och metoder för optimerad styrning av hållbara distributionssystem med samordnade distributionskanaler, med förmåga att utnyttja mer detaljerade AI-baserade efterfrågeprognoser. Projektet bygger på ett nära samarbete mellan forskare vid LTH och Volvo Group’s advanced analytics team. Målet är att drastiskt öka resurseffektiviteten i Volvos globala distributionssystem.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas leda till bättre koordinerade godsflöden och distributionssystem med bättre serviceförmåga, mindre behov av lager, färre och mer resurseffektiva nödleveranser, bättre utnyttjande av transportkapaciteten, och därmed ett mer effektivt transportsystem.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är indelat i tre arbetspaket och flera delprojekt med forskningsaktiviteter rörande prognostisering, dataanalys, modellutveckling och utvärdering. De nya matematiska modellerna och lösningsmetoderna utvecklas av LTHs forskargrupp i nära samarbete med Volvo’s Advanced Analytics Team (VAAT) för att säkerställa validitet och relevans för Volvo. VAAT ansvarar för utvecklandet av de nya AI-baserade efterfrågeprognoserna, systemintegration och utvärdering av de nya metoderna hos Volvo.