Affärsmodellsutveckling och marknadsföring kring nyframtagen web-baserad prediktionsplattform
Diarienummer | |
Koordinator | PROSILICO AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att lyckas marknadsvalidera och marknadsföra vår nya, unika, web-baserade prediktionsmetodik, utveckla vårt företag och vår affärsmodell, marknadsföra vår verksamhet, samt, om möjligt, finna partners/investerare. Vi bedömer att vi marknadsvalidering, marknadsföring och utveckling av företaget och affärsmodellen varit mycket lyckosamma. Vi har funnit samarbetspartner och fått intresse från investerare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Lyckad marknads- och metodvalidering, marknadsföring och företags- och verksamhetsutveckling förväntades kunna ses i nöjda kunder och ökad kundbas på den internationella arenan. Resultatet är att vi fått många nya kunder, däribland stora internationella läkemedelsföretag från 3 kontinenter, och sett en nöjd kundkrets.
Upplägg och genomförande
Samtliga planerade aktiviteter startades omgående. Initialt lade vi mycket tid och resurser på att koppla in erfarna konsulter, stärka affärsmodellen och marknadsföringen, och hitta metodvaliderare. Efter hand satsades mer på resor och reklam för att göra oss till känna internationellt och möta kunder. Under senare delen av året ökade fokus på att hitta samarbetspartners och att stärka webtjänsten med en lösning för utökad användarsäkerhet.