Affärsmodellsinnovation i flygindustriella värdekedjor - en studie av framtida utmaningar
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling |
Bidrag från Vinnova | 1 499 999 kronor |
Projektets löptid | juli 2024 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
Projektet avser att identifiera och analysera utmaningar och frågeställningar för att utveckla framtida affärsmodeller inom den flygindustriella värdekedjan. Projektet fokuserar på den komplexa och högteknologiska värdekedjan i den svenska flygindustrin. Med pågående förändringar inom flygindustrin, finns det skäl att undersöka och ifrågasätta hur nuvarande affärsmodeller är rustade att möta framtida utmaningar. Den här studien vill därför utmana rådande affärsmodeller och identifiera möjliga områden för utveckling och inriktningar för framtida affärer.
Förväntade effekter och resultat
Resultat med projektet över både kort och lång sikt förväntas vara: 1. Att identifiera väsentliga komponenter i en affärsmodell för företag inom den flygindustriella värdekedjan som kan studeras vidare. Prioritering kan vara ett utfall, vad kan göras på kort sikt och vad är möjligt att göra över längre tid. 2. Att identifiera nätverk med relevanta nyckelaktörer från akademi och industri. 3. Skapa förståelse för betydelsen av hur en väl utvecklad affärsmodell och dess olika komponenter är av avgörande betydelse och samtidigt möjliggörare för att skapa förändring.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är organiserat i sex arbetspaket. Två paket handlar om nätverksbyggande och kunskapsspridning/implementering. Tre paket handlar om de tre övergripande dimensionerna i affärsmodellen, värdeskapande, värdeerbjudande och värdefördelning. Dessutom finns ett arbetspaket som hanterar frågor kring hållbarhet i värdekedjor. Projektet kommer att genomföras i huvudsak genom intervjustudier med företrädare för olika aktörer med olika roller inom den identifierade flygindustriella värdekedjan samt med aktörer med en identifierad relevans för denna värdekedja.