Additiv tillverkning av fordonskomponenter
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan Väst - Institutionen för ingenjörsvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2012 - september 2013 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Ansökningsomgång | FFI Hållbar produktionsteknik - hypotesprövning 2012 |
Slutrapport | 2012-02520sv.pdf (pdf, 460 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Att utvärdera den additiva teknologins möjlighet att skapa förutsättningar för användning av nya material och nya beredningsstrategier för framtagning av lättviktskomponenter, med höga krav på produktens egenskaper samt rimliga produktionskostnader.
Långsiktiga effekter som förväntas
För att additiv tillverkning ska kunna konkurrera med dagens tillverkningsmetoder för existerande komponenter inom fordonsindustrin behöver deponeringshastigheten ökas avsevärt och investeringskostnaden minskas. För att detta ska ske behöver processen robustifieras och automatiseras. Detta kräver dock en långsiktig satsning inom processutveckling och reglerteknik. Däremot har additiv tillverkning en värdeadderande egenskap även med dagens mognadsgrad som skulle kunna nyttjas vid nydesign av lättviktskomponenter samt prototypframtagning.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i nära samarbete med Volvo Lastvagnar. Olika fabriceringsscenarior har undersökts utifrån existerande produkter men även nydesign av lättviktskonstruktioner. Laser Metall Deponeringsprocessen som utvecklas på Högskolan Väst har också undersökts utifrån deponeringshastighet på tunna substrat (~2mm). Aktiv kylning har testats för att minska värmepåverkan. Resultat visar dock att höga hastigheter på smältpölen är mest fördelaktiga ur ett termiskt perspektiv. Dock kräver detta en ökad robusthet samt hög automationsgrad.