Action Lab - en metodologi som integrerar individer i olika faser av utveckling i ett gemensamt lärande
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Tekn ekonomi & organisation |
Bidrag från Vinnova | 1 518 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - september 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utbildningssamverkan |
Ansökningsomgång | Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet "Action Lab" utvecklade en metod där lärande inom högre utbildning integreras med livslångt lärande inom yrkeslivet. Metoden, som testades inom området strategiskt inköp, kombinerar teoretisk kunskap med praktisk erfarenhet genom experimentellt lärande. Action Lab möjliggör generationsöverskridande lärande, där studenter, akademiker och praktiker lär av varandra och tillsammans, vilket stärker utbildning samt bidrar till minskat gap mellan kompetensbehov och innehåll i utbildningens.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förbättrade Action Lab (AL) metodologin, genom test inom inköp, cirkularitet och tjänsteutveckling. AL etablerades som en samverkansplattform för livslångt lärande mellan universitet och industri. Nya förmågor inom strategiskt inköp identifierades, såsom förståelse för komplexa leverantörsnätverk och dessa integrerades i masterkurser. AL har potential att förnya utbildningssamarbeten och arbetsintegrerat lärande vid universitet.
Upplägg och genomförande
Action Lab (AL) metodologin och dess ingående komponenter har utvecklats genom test i ”levande lab” som utgjorts av flertalet gemensamma utbildningsinsatser för studenter, akademiker och praktiker. Valet av fokus för AL har grundats i kriterier viktiga för generationsöverskridande lärande. Stöd från experter samt deltagande i internationella lärande konferenser har också bidragit till metoden. För bättre spridning och information har en logotyp och ett digitalt informationsmaterial skapats.