Accelerera övergången till netto noll genom utbildning, upptäckt och verifiering av dekarboniseringslösningar
Diarienummer | |
Koordinator | Qurator AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups hösten 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Qurator.com är värd för en öppen företagskatalog där allmänheten snabbt kan söka efter och jämföra lovande tekniska lösningar och tjänster för hållbarhet. Vi vill hjälpa lösningsleverantörerna i katalogen att få synlighet och leads genom vår plattform, och för detta behöver vi trafik. Ett viktigt sätt att generera trafik är genom sökmotoroptimering (SEO) av vår webbplats. Det här projektet syftar till att bygga upp ryggraden i Qurators SEO-strategi. Det omfattade tre viktiga delar: fastställande av SEO-strategin, implementering av teknisk SEO och snabbt skapande av innehåll.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har framgångsrikt avslutats, med följande viktiga resultat: 1) Det finns nu en plan, tillsammans med lämplig dokumentation, för hur vi kontinuerligt ska förbättra vår SEO-ranking inom en rad olika åtgärdspelare. 2) Teknisk SEO har implementerats. 3) Över 4800 innehållsdelar har producerats med fokus på longtail-nyckelord.
Upplägg och genomförande
Vi anlitade en SEO-specialistbyrå för att ge oss en uppsättning riktlinjer och rekommendationer att implementera. Vi fick också detaljerad teknisk SEO-vägledning från SEO-specialister från vår tekniska plattform. Därefter formulerade vi en 2-delad SEO-innehållsstrategi: 1. Öka antalet förifyllda företagsprofiler på vår webbplats för att försöka ranka på företagsnamn som nyckelord. 2. Skriva bloggartiklar med specifika nyckelord som utbildar läsarna i ämnen som rör minskade koldioxidutsläpp och hållbarhet, och använda dem för att positionera vår plattform.