5G mobil positionering för fordonssäkerhet
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Electrical Engineering |
Bidrag från Vinnova | 6 520 488 kronor |
Projektets löptid | januari 2020 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2019-03085eng.pdf(pdf, 838 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har nått alla sina mål men kunde endast ge partiella svar på forskningsfrågorna. I synnerhet har projektet utvecklat nya modeller, metoder (algoritmer), hårdvara på användarsidan och signaler för att stödja 5G mmWave-positionering. Projektet har också studerat olika arkitekturalternativ och användningsfall. För dessa användningsfall har krav formulerats. Slutligen demonstrerades en enda basstations 5G mmWave-positionering i slutet av projektet, med noggrannheter i storleksordningen 1-2 meter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet är bl.a 1. Demonstration av exakt positionering i stadsmiljö. 2. Utveckling av hårdvara och mjukvara som används för demonstrationen 3. Definitionen av användningsfall och krav för 5G mmWave-positionering. 4. Unik expertis och kunskap inom 5G mmWave-positionering. Projektresultaten har delats genom interna leveranser, som kommer att användas inom partnerorganisationerna, och genom vetenskapliga publikationer, som kan användas av intressenter över hela världen.
Upplägg och genomförande
Projektet har i stort sett följt sin plan. På grund av covid-pandemin blev det flera förseningar och en partner lämnade projektet, vilket krävde att vi hittade en alternativ partner. På grund av förskjutningar i fokus på standarder skedde motsvarande mindre förskjutningar i fokus i några av WPs. Trots dessa hinder gick projektet bra, med hjälp av tekniska möten varje vecka (online), kvartalsvisa projektmöten (online), månatliga ledningsmöten och bra användning av delade mappar. De flesta av projektleveranserna har tillhandahållits, med endast mindre förseningar (1-3 månader).