100% Plast från havet
Diarienummer | |
Koordinator | Out Of Ocean AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - juli 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att genom prototyptillverkning, materialanalyser, marknadsundersökningar, uppskalnings- undersökningar skapa en fördjupad förståelse för hur svårsorterad plast från havet kan omvandlas till nya produkter som kan användas inom inrednings- och byggbranschen. Målsättningen har uppnåtts genom att analysera färdiga prototyper som tagits fram som visar sig lämpliga inom användningsområdet. Marknadsundersökningarna bekräftar intresset för produkterna och affärsavtal har signerats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten från prototyptillverkning visar på goda möjligheter att använda dessa plasttyper inom främst inredning-och design branschen. De analyser på materialen och prototyperna visar att brandkraven på t.ex. fasadbeklädnad för höghus kan vara svåra att uppnå utan att tillsätta flamskyddsmedel vilket går ifrån vår cirkulära vision för produkterna. Att skala upp produktion av inredningsprodukter och skivor är ett sätt att medvetandegöra problemet med plast i havet och skapa hållbara alternativ till nyproducerade produkter.
Upplägg och genomförande
Framtagning av prototyper gjordes i samarbete med Sotenäs kommuns Testbädd för Marint Avfall där lokal och en del utrustning fanns. Design, tillverkning, och bearbetning utfärdades i en iterativ process. Prototyper skickades till RISE för analys av bl.a brand, kemikalier och mekaniska egenskaper för att bedöma lämpligt användningsområde. Varumärkesarbetet utfördes i samverkan med en konsult, och marknadsundersökningen samt undersökning av uppskalning genomfördes i form av intervjuer och studiebesök.