Skapa en rapportsida
Våra rapportsidor på vinnova.se är utvecklade så att de kan användas även som nyhetssidor. Vid behov har vi möjlighet att göra en genväg till rapportsidan via en nyhetssida så att rapportsidan hamnar i vårt flöde av aktuellt innehåll.
Sidmallen för rapporter används för alla Vinnovas egna rapporter, det vill säga de som vi antingen beställt eller skrivit själva. På rapportsidan finns flera ytor för block och puffar som kan användas för relaterat innehåll, till exempel övriga rapporter i samma uppdrag. Sidmallen har utvecklats så att den på flera sätt påminner om sidmallen för standardsidor.
Om rapportsidan ska ha karaktären av en nyhetssida är det viktigt att sidan verkligen fungerar som en nyhetssida. Stäm därför av innehållet noggrant med kommunikationspartner (KP) eller kreativ kommunikatör (KK) för uppdraget. Av princip ska alla sidor på vinnova.se kunna dras in i nyhetslistningen, men säkerställ ändå att sidan fungerar som nyhet.
Rapportsidan ska då listas som en nyhet i vår nyhetslistning på vinnova.se. Instruktioner för det hittar du här:
Göra genväg till annan sida så att den t.ex. hamnar i nyhetslisningen
Rapportsidan skapar du så här
- Ställ dig på behållaren Publikationer.
- Klicka på menyn till höger och välj Rapportsida.
Innehåll på rapportsidan
På sidan ska ett antal uppgifter fyllas i. Enklast är att utgå från en tidigare publikation och se vilka uppgifter som behövs innan du publicerar publikationen. Här ser du ett exempel på en rapportsida:
Rapport: Svensk life science växer och ökar starkt i export | Vinnova
Be kommunikationspartner (KP) eller kreativ kommunikatör (KK) för rapporten om innehåll för egenskaperna nedan.
- Huvudrubrik: Rubriken på rapporten. Denna behöver inte vara exakt samma, men mycket snarlik den titel som finns på framsidan av rapporten. Rådgör med den KP eller KK som arbetar med rapporten. Rubriken får gärna ha nyhetskaraktär.
- Undertitel: Text som ska fungera ihop med huvudrubriken eftersom de båda syns ilistningen på Rapport-sidan.
- Ingress: Text från KP eller KK. Bör ha nyhetskaraktär och relatera till övriga eventuella rapporter i samma uppdrag.
- Innehåll: Text från KP eller KK. Här gäller samma riktlinjer som för ingressen.
- Puffrubrik och pufftext: Visas i listningar så stäm av noga med KK/KP
- Metatitel och metatext (SEO): Ungefär samma som pufftexten men kan vara lite längre
- Puff, och metabild: Om sidan ska listas som nyhet kan denna bild med fördel vara en annan än ett skärmklipp från framsidan på rapporten.
- Författare: Skriv författaren eller författarna.
- Utgivare: Skriv vem som är utgivare.
- Bild på rapporten: Tumnagelbild som visas på sidan och som du kan skapa som ett skärmklipp av framsidan på rapportens PDF. Obs att detta inte behöver vara samma bild som används som puffbild eller metabild/SEO.
- ISBN: Endast Vinnova rapport behöver ISBN.
- ISSN:
Det är alltid samma ISSN-nummer:
För Vinnova rapport: 1650-3104
För Vinnova information: 1650-3120 - Språk: Välj svenska på den svenska och engelska på den engelska. Finns rapporten bara på svenska så ange svenska även på den engelska versionen. Alla rapporter måste finnas på svenska i första hand.
- Antal sidor: Lägg till det antalet sidor som publikationen innehåller.
- Serie: Tre olika serier:
VR – Vinnova rapport
VI – Vinnova information
VA – extern information
En rapport skapad av Vinnova (VR) är generellt sett skapad kring ett visst område medan information (VI) är en publikation som beskriver själva Vinnova. Serien blir då VR, VI eller VA följt av årtal följt av ett löpnummer.
Exempel: VR 2018:3.
Löpnumret hittas genom att filtrera ut årets publikationer på söksidan och se vad den senaste har för löpnummer. - Diarienummer: Be uppdragsgivaren om dirienumret. Det går att hämta ut via registratorn vinnova@vinnova.se.
- PDF: Ladda upp den svenska och/eller den engelsk versionen av publikationen/rapporten i mappen för aktuellt år under mappen Publikationer i Media.
-
Ebok-länk och beskrivande text för e-bok: Om rapporten finns som e-bok ska en länk skrivas in till denna ebok. (Denna funktion används mycket sällan.)
-
Pris: Om rapporten finns som en beställbar trycksak ska en länk till beställningssidan visas. I detta fall ska också ett pris anges.
- Utgiven: Välj vilket datum i kalendern som rapporten är utgiven.
OBS!
För att publikationen ska visas listan av publikationer måste boxen vid Språk markeras som svenska på den svenska sidan. Alla rapporter ska i första hand finnas på den svenska sidan och med svensk text.
Lägg till kategorier
Funktionen Kategorier används mycket sällan, men om den ska användas finner du den under fliken Kategoriinställningar. Vilka kategorier som ska användas ber du om från den materialansvarige.
Bilder på rapportsidan
Alla publikationer ska ha en omslagsbild. Enklast gör du ett skärmklipp av framsidan på rapportens PDF.
Ladda upp bilden i Media (1.) under För alla webbplatser (2.) Bilder (3.) Publikationer (4.).
Bilden läggs till i fältet Bild på rapporten under fliken Innehåll.
Du ska också lägga upp en puffbild och en metabild under flikarna Puff och SEO. Det behöver inte vara samma bild som framsidan på rapportens PDF. Rådgör med KP och KK om vad som funkar bäst.
Under flikarna Puff och SEO ska du också lägga in rubriker och texter på samma sätt som för övriga webbsidor.
Översätt rapportsidan
- När Rapportsidan är klar översätter du den med hjälp av gadgeten Översätt innehåll på sida.
- När du har översatt sidan lägger du till antingen den svenska eller den engelska pdf:en i fältet PDF. Sedan kan du publicera den.
Det är alltså viktigt att kontrollera att det finns en PDF indragen även på den engelska versionen av sidan.
Mer om rapportsidan
En rapport på webbplatsen är ett officiellt material, oftas i formen av en nedladdningsbar PDF, ibland en trycksak som går att beställa eller en e-bok.
Besökaren kan hitta dessa genom Google, internsöken eller via söksidan Våra rapporter:
Senast uppdaterad 22 november 2024
Sidansvarig: Webbredaktören