Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Skapa en kalenderhändelse

Skapa gärna en kalenderhändelse på vinnova.se för allt som händer på Vinnova, till exempel informationsmöte eller skrivarstugor. Här finner du hur du gör utifrån rollen KP och webbredaktör.

Information om kalenderhändelser

Info 1 -  Du kan behöva sätta ett Sista anmälningsdatum på kalenderhändelsen för att anmälningsknappen ska bli synlig. Tänk på att klockslaget för sista anmälningsdag default är klockan 00:00. Så för att anmälningsknappen inte ska försvinna vid midnatt natten till sista anmälningsdag behöver du ändra klockslaget till exmpelvis 23:59.

Info 2 - När vi internt på Vinnova klickar på Spara till kalendern skapas det fel länkar till mötet. Det fungerar dock för externa användare på webbplatsen.

Innehåll på sidan:

 

Kalenderhändelser för webbredaktör

Processen hur vi arbeta med kalenderhändelser

Vi använder ett formulär för beställning av kalenderhändelser så kommer det en beställning skicka dem nedan länken och be dem fylla i. 

Beställingsformulär för kalenderhändelser

Formuläret hjälper beställaren att lämna in rätt uppgifter som i nästa steg gör vårt arbete enklare. 

Ta hand om beställningen av ett formulär

En beställning kommer in via webbredaktor@vinnova.se och då gör du följande: 

  1. Öppna mejlet och klicka på View result i meljet.
    Formuläret öppnas.
    Inkommande-mejl.JPG
  2. Klicka på Exel
    Excel öppnas i ny flik. 
    Ladda-ner-Excel-fil.JPG
  3. Skapa kalenderhändelsen med hjälp av innehållet i Excel-filen. Hur du skapar den se under Skapa kalenderhändelse
  4. När du är klar med kalenderhändelsen markerar du i Excel-filen i kolumnen Intern notering används av webbredaktionen (den ligger till höger) att den är Klar.

Klar.JPG

  1. När du är klar går du till formuläret igen och klickar på ... till höger om Visa Resultat. 
  2. Välj här Ta bort alla svar

Tom-formuläret.JPG

 

Skapa en kalenderhändelse 

Instruktionen är skriven i samma ordning som fälten kommer i Episerver när du skapar Kalenderhändelsen.

  1. Öppna behållaren Kalenderhändelser i strukturen.
  2. Öppna det aktuella årets behållare och ställ dig sedan på den månad kalenderhändelsen kommer ske. 
    Finns inte behållaren skapar du sidtypen Behållare för aktuell månad och ger den namnet 01 för januari, 02 för februari och så vidare. 
  3. Klicka på menyn till höger och välj Ny sida.
  4. I Namn skriver du kalenderhändelsens rubrik, välj sedan sidtypen Kalenderhändelse.
  5. Fyll sidan med innehåll. Vad du fyller i i de olika fälten ser du under Fyll sidan med innehåll.
  6. När du är klar med sida publicerar du den och översätter du sidan.  

Kalenderhandelser.jpg

Innan du publicerar

    • Scrolla längst ner på fliken Innehåll och lägg till 1. Nyhetsbrevsblocket - Vinnova i ytan Blockyta. Lägg till Nyhetsbrevsblocket (Textblock)
    • Gå till fliken Puff & Sök. Fyll här i Rubrik, puff (65) och Text, puff (120 tecken) som visas i listningen på vinnova.se.
    • Gå till fliken SEO. Fyll här i Metatitel (70 tecken) och Metabeskrivning (160 tecken)
    • När du är klar ska du översätta kalenderhändelsen till Engelska Översättningsverktyg och kontrollera och publicera den engelska versionen av kalenderhändelsen.

 

Fyll sidan med innehåll

1. Kategori

Om eventet ska listas i en lokal eventlista, lägger du till de kategorier som finns beställda i beställningsformuläret. Du gör det genom att: 

  1. Klicka på + till höger om Kategori.
  2. Markera vid de/den kategori som valts. 
  3. Klicka på OK

2. Huvudrubrik 

I fältet Huvudrubrik skriver du en konkret beskrivning av vad det är och handlar om på svenska följt av exempelvis programnamnet eller varumärket för evenemanget. Se förslag i beställningsformuläret.

3. Ingress

I fältet Ingress är det bra att skriva ifall eventet enbart är webbsänt, till exempel "Välkommen till en webbsänd presentation om..." eller "Presentationen kommer även att webbsändas på denna sida" beroende på om det enbart webbsänds eller även kommer ha publik. Se även beställningsformuläret.

4. Video och hur du får till en startbild

Om eventet har en videolänk lägger du in titel till videon vid Video 1 titel och Url:en (webbadressen) till videon vid Video 1 url.

5. Innehåll

Se förslag på text till eventet i beställningsformuläret. Texten ska beskriva vad eventet syftar till. Fokusera på vad som händer på dagen. Gör texten konkret och lockande. Låt det framgå vem eventet vänder sig till, om det finns ett program för dagen och vilken utlysning eventet handlar om (om det gäller en utlysning). 


6. Länkar innehåll

Se info angående länkar i beställningsformuläret. Du lägger till länkar i ytan Länklista. 

Gör så här för att lägga till en länk till en intern sida: 

  1. Leta upp sidan i strukturen.
  2. Dra och släpp sidan i ytan Länklista.
  3. För att redigera länktexten klickar du på menyn till höger på sidan och väljer Redigera.
  4. I fältet Länknamn/text skriver du den texten anvnädaren ska klicka på för att nå länkmålet. 
  5. När du är klar klicar du på OK. 

Gör så här för att lägga till en länk till en extern sida:

  1. Klicka på ... skapa ny länk i fältet Länklista.
  2. I Länknamn/text skriver du länktexten som användaren klickar på för att nå länkmålet. 
  3. Kopiera url:en (webbadressen) till den sida länken ska gå. 
  4. Markera vid fältet Extern länk.
  5. Klistra in url:en (webbadressen) i fältet Extern länk.
  6. När du är klar klicka på OK.

 

7. Plats, start- och slutdatum med mera

I nedan fält lägger du in den informationen du fått in av beställaren via beställningsfortmuläret.

Startdatum och tid
  1. Klicka på pilen till höger om fältet.
    En kalender visas.
  2. Här väljer du aktuellt datum och tid.
  3. När du är klar klickar du utanför kalendern som visas. 
Slutdatum och tid  
  1. Klicka på pilen till höger om fältet.
    En kalender visas
  2. Här väljer du aktuellt datum och tid.
  3. När du är klar klickar du utanför kalendern som visas. 
Övrig platsinformation  

I fältet Övrig platsinformation anger du vart eventet är eller om det är digitalt.

Arrangör 

I fältet Arrangör skiver du arrangören eller arrangörerna.

Sista anmälningsdatum 

Har du fått anmälningslänk av beställaren kopplad till kalenderhändelsen lägger du här till ett sista anmälningsdatum. Tänk på att klockslaget för sista anmälningsdag default är klockan 00:00. Så för att anmälningsknappen inte ska försvinna vid midnatt natten till sista anmälningsdag behöver du ändra klockslaget till exmpelvis 23:59.

Länk till anmälan

Om eventet har en anmälan så är det kommunikationspartnern som skapar en anmälningslänk. I fältet Länk till anmälan lägger sedan webbredaktören till länken.

anmälan.PNG

 

8. Frågor?

Under Kontaktyta Innehåll lägger du till blocket Kontakperson. Du hittar blocken i Resursfönstret under fliken Block

För att leta upp en kontaktperson och lägga till den på sida så gör du så här: 

  1. Öppna Resursfönstret och klicka på fliken Block
  2. I Sök högst upp skriver du namnet på kontaktpersonen.
    Nu visas alla Kontaktperson-block som finns på den personen i en lista.
  3. Dra och släpp ett av blocken i ytan Kontaktlista.
    Här kan du lägga till och ta bort hur många du vill.

Frågor-Kontaktperson.JPG

 

9. Relaterade sidor

Det är viktigt att vi kopplar kalenderhändelsen till andra sidor, exempelvis:

  • relaterade livesändningar eller informationsfilmer – som videoblock eller videopuffblock
  • relaterade ansökningsomgångar - som puff 
  • relaterade ämnesområden att fördjupa sig i – dra in mikrosajtsidor som puffar.

Det relaterade innnehållet lägger du till i ytan Relaterade sidor och du kan skriva en egen rubrik till innehållet i fältet Relaterade sidor rubrik. 

 

10. Dokumentblockyta 

Om man vill lägga till dokument (exempelvis bilder från presentationen) lägger du till dem i ytan  Dokumentlista. Då får kalendersidan automatiskt en knapp "Material och dokumentation" högst upp som leder till dokumentationen. 

dokumentation.PNG

 

Kalenderhändelse för infomöte, Drop-in och inspirationsmöte

Se nedan exempel på ett möte som ska kopplas till ett Viktigt datum block på AO.

Att tänka på innan mötet: 

  1. Lägg Teams-länken högst upp så att deltagaren hittar den, se nedan exempel.
  2. Skapa det Viktiga datum-blocket  på AO:n och lägg till kalenderhändelsen i fältet Länk

Att tänka på efter mötet:

  1. Om det kommer en filminspelning efter genomfört möte, byt ut Teamslänken och lägg in filmen i Video 1, URL och rubriken i  Video 1, titel.
  2. Redigera samtidigt Ingressen med t ex att här finner du filmen från informationsmötet.
  3. Be beställaren se till att inspelningen blir textad.
  4. Film- och textfilen ska laddas upp i mappen G:/Filmfiler för uppladdning på youtube och i aktuell mapp. 
  5. Ladda upp filmen youtube och hämta URL:en och lägga in i, se punkt 2. 

Hur du arbetar i Youtube med att ladda upp filmen + lägga till textfilen finner du här.

 

Exempel på Kalenderhändelse för ett infomöte:

Klaenderhändelse1.JPG

Kalenderhändelse2.JPG

 

 

 

Senast uppdaterad 5 november 2024

Sidansvarig: Webbredaktören