Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdag den 30 januari kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredag den 31 januari kl 8.00.

Systemsatsningar på elektrifierade tunga transporter skalas upp

Publicerad: 21 januari 2025

Efter framgångsrika resultat skalar nu innovationsprogrammet FFI upp två stora satsningar på elektrifiering av tunga transporter. E-charge som driver på för elektrifiering av långväga godstransporter och HITS som har fokus på hållbara transportlösningar i stadsmiljö.  

Projektet HITS satsar på hållbara logistiklösningar i stadsmiljö - här i Stockholm, Gamla stan.

Tunga transporter står idag för en tredjedel av utsläppen från vägtransporterna i Sverige. Omställning till ett elektrifierat och effektivt godstransportsystem på landsväg och i våra städer är viktiga steg i riktning mot ett hållbart samhälle.

E-Charge – elektrifierade långväga transporter

Sedan 2021 har E-Charge samlat aktörer från hela transportsystemet för att utveckla och testa eldrivna lastbilar som klarar de riktigt långväga tunga transporterna. Nu beviljas projektet finansiering på 102 miljoner kronor via programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) för en ny period med start 2025. Detta innebär att många fler lastbilar kan rullas ut i en stor systemdemonstration på svenska vägar.  

– I den första delen av E-Charge testar vi enstaka prototypfordon och laddare. Nu skalar vi upp för att förstå hur systemet påverkas när en stor del av flottan blir elektrifierad. Uppskalningen är efterfrågad av flera parter och vi vill tillsammans accelerera omställningen till fossilfria transporter, säger Gunnar Ohlin, projektledare, E-Charge. 

Ladda samtidigt - en förutsättning

Fokus för E-Charge framöver blir att få fler fordon i drift i en relativt koncentrerad geografi för att undersöka hur det fungerar när fler förare behöver ladda sina fordon samtidigt i terminaler, depåer och rastplatser. 

– De kommersiella aktörerna har inte tid att vänta på att få ladda och det måste ske till en rimlig kostnad. Systemet måste vara pålitligt och effektivt för att aktörerna ska våga ta steget och investera i den nya tekniken. Med projektet vill vi visa att detta är möjligt, säger Gunnar Ohlin. 

För att klara av att energiförsörja de mest krävande långväga transporterna effektivt krävs högeffektsladdning, så kallad Megawatt Charging System, MCS. Standardisering av MCS är på gång och väntas bli klar under 2026. De första bilarna kommer därför att använda sig av prototypladdare som tagits fram i projektet.

Systemet måste vara pålitligt och effektivt för att aktörerna ska våga ta steget och investera i den nya tekniken.

Forskning är en viktig del av projektet. Resultaten ger värdefulla insikter och arbetet fortsätter nu i projektets nästa fas.

HITS - Hållbara logistiklösningar i stadsmiljö

Projektet HITS står för “hållbara och integrerade urbana transportsystem” och tar ett helhetsgrepp kring urbana godstansporter. Syftet är att effektivisera transporter och minska utsläpp och buller för att skapa en mer attraktiv gatumiljö. I projektet har man bland annat genomfört piloter för off peak-leveranser och samlastning där flera kommersiella verksamheter deltagit.

Nu kan HITS påbörja en tredje omgång med 19 miljoner kronor i finansiering. De ingående projektparterna står för lika mycket.

Projektledaren för HITS, Jack Lu, konstaterar att finansieringen möjliggör att insikter från projektets tidigare fas kan tas till vara och att lösningar som ännu inte är mogna för marknaden kan vidareutvecklas och skalas upp i verklig miljö.

Samlar alla aktörer i systemet

- Nu får vi två år till på oss att jobba tillsammans. Det här är utmaningar som ingen enskild aktör kan lösa på egen hand. HITS för samman parter som annars inte träffas som till exempel staden, fordonstillverkare, åkerier, fastighetsägare och forskare, säger Jack Lu.

Under kommande två år fokuserar HITS på att gå från pilot till implementering inom tre områden: Samlastningstjänster, mer trygga och säkra leveranser samt smarta och effektiva leveransflöden. Detta sker på tre demonstrationsplatser i Stockholmsområdet.

Både HITS och E-Charge är exempel på så kallade systemdemonstratorer och finansieras via Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) där näringsliv och offentlig sektor samverkar för att accelerera omställningen till hållbara vägtransporter.

Det här är utmaningar som ingen enskild aktör kan lösa på egen hand. HITS för samman parter som annars inte träffas som till exempel staden, fordonstillverkare, åkerier, fastighetsägare och forskare.

Anna Karlsson, handläggare på Vinnova ser stora vinster med storskaliga och långsiktiga systemsatsningar som E-Charge och HITS är exempel på.

- Det är först när tester görs i större skala i verklig miljö som alla sidor av det nya kommer upp till ytan. Tekniken är en sak, men vad händer när tekniken möter lagar och regler? Finns affärsmodeller som fungerar och är de som förväntas använda tekniken villiga att göra det? Det krävs bred samverkan, säger Anna Karlsson.

Erfarenheter visar, enligt Anna Karlsson, att riktigt stora tester behöver byggas upp i steg, där breda sammansvetsade team kan fortsätta arbeta och få utväxling av tidigare lärdomar.

Vad är en systemdemonstrator?

En systemdemonstrator är ett verktyg för att testa lösningar på komplexa utmaningar i verklig miljö. Här kan innovativa lösningar testas mot lagar och regler, infrastruktur och affärsmodeller, kultur och normer.
Målet är att skala upp lösningen, till exempel från en stadsdel till en hel stad.
Det finns systemdemonstratorer för allt från elektrifiering av tunga transporter och klimatneutrala städer.

Det är först när tester görs i större skala i verklig miljö som alla sidor av det nya kommer upp till ytan. Tekniken är en sak, men vad händer när tekniken möter lagar och regler?


Besök webbplatsen för Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) - ett samarbetsprogram mellan staten och fordonsindustrin, där Vinnova är en av parterna:
Våra erbjudanden – FFI – Vägtransportinnovationer för ett hållbart samhälle

Sök finansiering inom FFI

För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

Ändra dina kakinställningar

Senast uppdaterad 22 januari 2025