Sida
Extended Reality blandar den fysiska och den virtuella världen
Publicerad: 28 november 2024
Extended Reality (XR) är en framtidsteknik som kan få stor betydelse inom exempelvis medicin, stadsplanering, utbildning och industri. Nu finansierar Vinnova två projekt som ska undersöka hur en XR-plattform i Sverige kan se ut. Nationell samverkan och mobilisering är nyckeln för att positionera sig internationellt, menar Tove Jaensson, handläggare på Vinnova.
Tove Jaensson, Vinnova
Extended Reality är ett samlingsbegrepp för tekniker som kombinerar fysiska och virtuella miljöer. Det inkluderar bland annat Virtual Reality (VR) som skapar en datorgenererad miljö som användaren interagera med och Augmented Reality (AR) som lägger till virtuella objekt och data i den fysiska världen.
Det handlar om rumsliga eller så kallade omslutande upplevelser som kan förmedlas genom ljud, bild och haptik - som ger en upplevelse av beröring genom sådant som vibrationer och rörelser.
- Det gör det till exempel möjligt att med digital teknik känna när man knuffar en boll eller att röra sig runt i en byggnad och se vad som är bakom nästa hörn, säger Tove Jaensson, som arbetar inom området digital omställning på Vinnova.
Utvecklingen går snabbt
Vinnova har pekat ut XR som ett strategiskt viktigt teknikområde och gör flera satsningar, bland annat på samarbeten med USA och finansiering av innovationsprojekt.
- Det är ett av de mest spännande teknikområdena just nu eftersom det hänt så mycket inom datakraft, AI, mobilnät med snabbare hastighet och annat som gör att tekniken blir mer lättillgänglig och billigare, säger hon.
XR har använts länge inom spel och underhållning, men börjar nu användas alltmer inom andra områden som till exempel medicin, stadsplanering, utbildning och inom industrin. De potentiella användningsområdena är många.
- Det går till exempel att träna kirurger och simulera en operation på just ditt hjärta. Inom industrin går det att ge utbildning på maskiner eller att göra demonstrationer för kunder. Inom stadsplanering kan XR användas för att skapa en digital kopia på en stad och simulera trafik, byggprojekt, väder och översvämningar på ett sätt som gör det lättare att förstå hur det kommer att se ut, säger Tove Jaensson.
Nationell kraftsamling är nästa steg
För att Sverige ska kunna placera sig i framkant inom XR behöver aktörer samverka och stärka varandra.I november tog Vinnova beslut om att finansiera två projekt som ska undersöka hur en nationell XR-plattform kan se ut. Projekten avslutas sommaren 2025.
- Vi vill att viktiga aktörer ska samlas och arbeta tillsammans, och kommer följa XR-projekten med stort intresse. Förhoppning är att projekten ska samla Sveriges ekosystem och visa hur det kan förstärkas genom en nationell plattform, säger Tove Jaensson.
Nationell samverkan kan också bana väg för framgångsrikt EU-arbete. I oktober bjöd Vinnova in svenska aktörer till en workshop om Virtual Worlds, ett europeiskt partnerskap för XR.
- Vinnova vill underlätta för svenska aktörer att delta i Europas stora forskningsprogram, särskilt i Horisont Europa. Vi har just nu fokus på Virtual worlds, ett partnerskap för virtuella världar baserat på 3D-teknik, XR-tekniker och det immersiva internet. Genom att aktivera det svenska ekosystemet kan Sverige påverka satsningar och strategier på europisk nivå.
Mycket av utvecklingen sker av stora techbolag i USA som Meta, Google och Microsoft, men Tove Jaenson menar att Sverige har möjlighet att utveckla lösningar inom XR.
- Vi har världsledande spelutvecklare och i Sverige finns kunskap inom bland annat interaktionsdesign, visualisering och bildanalys som har betydelse inom det här området, säger hon.
Frågor?
För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse.
Senast uppdaterad 28 november 2024