Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Extended Reality blandar den fysiska och den virtuella världen

Publicerad: 20 september 2024

Extended Reality (XR) är ett teknikområde där utvecklingen går snabbt och som kan få stor betydelse inom exempelvis medicin, stadsplanering, utbildning och inom industrin. Tove Jaensson på Vinnova berättar om vad som är på gång inom området.

Tove Jaensson_artikel4.jpgTove Jaensson, Vinnova

Extended Reality är ett samlingsbegrepp för tekniker som kombinerar fysiska och virtuella miljöer. Det inkluderar bland annat Virtual Reality (VR) som skapar en datorgenererad miljö som användaren interagera med och Augmented Reality (AR) som lägger till virtuella objekt och data i den fysiska världen.

Det handlar om rumsliga eller så kallade omslutande upplevelser som kan förmedlas genom ljud, bild och haptik - som ger en upplevelse av beröring genom sådant som vibrationer och rörelser.

- Det gör det till exempel möjligt att med digital teknik känna när man knuffar en boll eller att röra sig runt i en byggnad och se vad som är bakom nästa hörn, säger Tove Jaensson, som arbetar inom området digital omställning på Vinnova. 

Utvecklingen går snabbt

- Det är ett av de mest spännande teknikområdena just nu eftersom det hänt så mycket inom datakraft, AI, mobilnät med snabbare hastighet och annat som gör att tekniken blir mer lättillgänglig och billigare, säger hon.

XR har använts länge inom spel och underhållning, men börjar nu användas alltmer inom andra områden som till exempel medicin, stadsplanering, utbildning och inom industrin. De potentiella användningsområdena är många.

- Det går till exempel att träna kirurger och simulera en operation på just ditt hjärta. Inom industrin går det att ge utbildning på maskiner eller att göra demonstrationer för kunder. Inom stadsplanering kan XR användas för att skapa en digital kopia på en stad och simulera trafik, byggprojekt, väder och översvämningar på ett sätt som gör det lättare att förstå hur det kommer att se ut, säger Tove Jaensson.  

Strategiskt viktig teknik

Vinnova har pekat ut Extended Reality som ett strategiskt viktigt teknikområde och gör flera satsningar, bland annat på samarbeten med USA och finansiering av innovationsprojekt. Vinnova finansierar också förstudier för en framtida plattform för samverkan inom XR.

- Vi försöker få viktiga aktörer att samlas och arbeta tillsammans. Vi insåg att det inte finns något centrum i Sverige för XR på samma sätt som det finns för AI. Då får vi vara med och bygga upp det, säger Tove Jaensson.

I början av september var Vinnova med och arrangerade ett XR-hackaton i Stockholm, tillsammans med Meta och XR Bootcamp.

- Det var ett tillfälle att bjuda in massor av utvecklare, studenter, stora företag, entreprenörer och forskare där det blev ett stort nätverkande säger hon.

Mycket av utvecklingen sker av stora techbolag i USA som Meta, Google och Microsoft, men Tove Jaenson menar att Sverige har möjlighet att utveckla lösningar inom XR.

- Vi har världsledande spelutvecklare och i Sverige finns kunskap inom bland annat interaktionsdesign, visualisering och bildanalys som har betydelse inom det här området, säger hon.


 

Frågor?

Tove Jaensson

Handläggare

+46 8 473 30 57

För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

Ändra dina kakinställningar

Senast uppdaterad 24 september 2024