XR-hack – en spännande resa för Vinnova och XR-teknikens framtid
Hösten 2024 arrangerade Vinnova, tillsammans med Meta, ett banbrytande XR-hackathon i Stockholm. Initiativet föddes på ett möte mellan Vinnova och Meta, i Silicon Valley i vintras, och planerna tog vidare form i ett nära samarbete för att planera hacket. Meta involverade XR Bootcamp, och snart anslöt sig även Epicenter till samarbetet.
Hösten 2024 arrangerade Vinnova, tillsammans med Meta, ett banbrytande XR-hackathon i Stockholm. Initiativet föddes på ett möte mellan Vinnova och Meta, i Silicon Valley i vintras, och planerna tog vidare form i ett nära samarbete för att planera hacket. Meta involverade XR Bootcamp, och snart anslöt sig även Epicenter till samarbetet.
Ambitionen och målsättningen med hacket var tydlig: vi ville skapa en mötesplats där industrin, forskare, studenter, beslutsfattare och kreativa utvecklare kunde träffas och samarbeta. Och jag tycker att vi lyckades! På Vinnova ser vi XR som en banbrytande teknik, en pionjärteknologi med stor potential för framtiden, och XR-hacket var en av våra viktigaste aktiviteter i år, för att stimulera utvecklingen av XR i Sverige.
Vilka var där?
Under sommaren 2024 har ett flertal utvecklare anmält sig för att delta i hackathonet. Under hackathonets första dag fanns möjlighet till matchmaking för utvecklare som sökte team. Nyskapade och redan satta team fick en genomgång av de utmaningar som Meta, Pearson och Logitech tillsammans med arrangörerna formulerat.
Utmaningsområdena var:
- Mixed Reality Prize, som innehöll tre kategorier: Hobbies & Skills, Utility & design samt Social/casual gaming.
- Experiential Education Prize, med syfte att främja innovativa lärande koncept för såväl grund- och gymnasieskola som livslångt lärande.
- The MR Stylus prize var ytterligare en kategori där bästa användningen av en interaktiv penna, med vilken man kan rita, skriva och manipulera objekt i en virtuell miljö, belönades. Pennan kunde användas i en unik ide, eller i någon av de andra utmaningarna under hackathonet.
Alla team hade tillgång till mentorer som kunde coacha ideer och i utvecklingsmiljöerna.
Vinnovas mål: att stärka det svenska XR-ekosystemet
XR-hacket i Stockholm är en central del i Vinnovas satsning på att utforska och stimulera XR som strategiskt område. Som Sveriges innovationsmyndighet är vår roll att identifiera framtida teknikområden, mobilisera ekosystemet och finansiera forskning och innovation. Inom XR ser vi en spännande potential, särskilt i kombination med genombrott inom AI, uppkoppling, materialvetenskap och digitalisering. XR kan bidra till att lösa många utmaningar inom exempelvis utbildning, industri och vård – och har även potential att utbilda och influera andra teknikområden.
Kvaliteten på projekten – inspirerande insikter
Det var en stor glädje att närvara vid prisceremonin den sista dagen av hackathonet. Jag blev djupt imponerad av de presentationer som lagen levererade och hur de tog sig an utmaningarna. Blandningen av deltagare – allt från studenter från svenska universitet till utvecklingsteam från stora företag och internationella grupper – var verkligen inspirerande.
Totalt presenterades 28 bidrag, var och en med en presentationsfilm. Juryn, som bestod av ett 30-tal svenska och internationella experter och entreprenörer, hade särskilt tittat på följande bedömningskriterier:
- Övertygande koncept - Upplevelsen skiljer sig från vad som för närvarande finns på Quest (Store eller App Lab) eller tidigare hackathons.
- Bäst användning av Presence plattformen - Upplevelsen är endast möjlig i Mixed reality.
- Kvalitet på bidraget - en användarupplevelse av hög kvalitet i en genomarbetad presentation.
Många av koncepten som utvecklades under helgen visade tydligt hur användbar och fördelaktig XR-teknologin är. Det är lätt att se hur XR-applikationer kan skapa engagerande och lekfulla samarbeten, samt hur de bidrar till att utforska och förstå vår omvärld på nya sätt. Jag kan inte lyfta fram ett specifikt projekt, men flera av de presenterade lösningarna visade att XR-teknik kan göra stor skillnad inom områden såsom hållbar livsmedelsindustri, utbildning och samarbetsdriven problemlösning.
Vad händer efter hackathonet?
Vinnova kommer att fortsätta att mobilisera ekosystemet och stärka Sveriges position inom XR-området. Vår ambition är att finansiera projekt som vill utveckla idéer och samarbeta internationellt samt att skapa en nationell innovationsplattform för XR. Vi kommer också att fortsätta stötta och inspireras av det nätverk som samlades under XR-hacket. Vinnova finansierar redan idag många projekt inom visualisering, bildanalys, digitala tvillingar och mer, och vi ser tydliga trender där underhållning, spelutveckling och industri korsbefruktas. Vi hoppas att event som XR-hackathonet kan fungera som en plattform där experter och aktörer kopplas samman, och vi kommer att fortsätta att vårda dessa samarbeten.
Värdefulla resultat som partnerorganisation
En av de viktigaste aspekterna för oss har varit att bidra till att stärka och utveckla XR-ekosystemet. Att delta i och ibland initiera event som detta XR-hack gör att vi på Vinnova lär oss ännu mer. Vi ser det som mycket värdefullt att vara en del av XR-communityt.
Jag vill även lyfta fram presentationerna från hackathonets första dag, som fungerade som inspiration till helgens hackathon. Det var verkligen en inspirerande eftermiddag där ”alla” träffades och fick lyssna till en imponerande bredd av talare och perspektiv. Ämnena spände från hur vi kan koppla samman samhället, hur stora företags använde XR i design och produktion, hur vi tillsammans bygger det immersiva internet, till VRs roll i framsyn och utforskande av framtidsscenarier. Dessutom fick vi insiktsfulla och inspirerande exempel på hur avancerad visualisering i kombination med XR och AI kan hjälpa oss att bättre förstå världen omkring oss, vikten av empati för att förstå och XRs unika förmåga att hjälpa oss att ”tänka utanför världen” och mycket mer.
Vinnova och framtida XR-hackathon
För närvarande har vi inga konkreta planer för ett nytt XR-hackathon, men vi är definitivt öppna för tanken. Om det blir ett nytt svenskt XR-hackathon kommer vi noggrant överväga hur vi bäst kan bidra och stötta initiativet. Det här hackathonet var inte bara en milstolpe för XR-teknologins utveckling i Sverige, utan också för Vinnova som innovationsmyndighet. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa med XR och det bredare teknologiska ekosystemet!
Text: Tove Jansson
Senast uppdaterad 26 september 2024
Kommentera
För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att kommentera blogginlägg. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse.
Ändra dina kakinställningar