Med XR, eller immersiv teknik som det också kan kallas, kan vi fördjupa och expandera användarupplevelser. I XR ryms tekniker som redan används idag, främst Virtual Reality (VR), Augumented Relatiy (AR) och Mixed Reality (MR), som korsas på nya sätt. Psykologi och filosofi är andra bärande delar i XR-området.
Kombinationen av de olika fälten gör det möjligt att skapa nya, omslutande miljöer där visuella element samspelar med doft, känsel och ljud, och där användaren kan interagera med den simulerade omgivningen.
Snabb digital teknikutveckling, med snabba och tillgängliga mobilnät, hållbara batterier och lättare, starkare material, gör att XR är en teknik för framtiden. Om vi vill kan den snart flytta ut i verkliga miljöer, in i vår vardag, och användas för att lösa komplexa utmaningar och bli del i en mängd tillämpningar.
Med hjälp av sensoriska metoder, så kallade modaliteter, kan XR skapa immersiva upplevelser som aktiverar kroppens alla sinnen. Det kan handla om visualisering, surroundljud och 3D-ljud, rörelsesensorer, vibrationer och tryck, och doft för att skapa starka intryck och uttryck. Det gör XR intuitiv, lätt och kompensatorisk att använda. Genom kunskap om hur mänsklig perception och kognition fungerar kan man ännu bättre designa interaktionen på användarens villkor.
Var kan XR användas och göra skillnad?
XR kan används för stationära installationer och tekniklösningar, men också mobilt för att göra upplevelser än mer kroppsliga och aktiverande. När teknik kombineras med mänsklig perception och kognition kan vi bättre designa interaktioner och upplevelser som passar användare och användargruppers specifika villkor.