GameA - aktivitetsspel för barn med cerebral pares
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Institutionen för designvetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 1 358 672 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att ta fram aktivitets-spel särskilt utformat för barn med rörelsehinder så som Cerebral Pares (CP) eller ryggmärgsbråck (MMC). Målet med aktivitets-spelen är att uppmuntra till rörelse och motverka stillasittande. De är anpassade till förmågorna hos vår målgrupp, samtidigt som de är inkluderande. Det finns idag tre aktivitets-spel som fungerar som "proof of concept" för hur denna typ av spel kan utformas. Vi har även en övergripande spel-app där man utvecklar karaktärer genom att samla poäng i aktivitetsspelen. Appen finns för iPhone och Android.
Långsiktiga effekter som förväntas
De spel som utvecklats i GameA uppmuntrar till fysisk aktivitet - framför allt stående och gående. Barn och ungdomar med rörelsehinder är mindre fysiskt aktiva än andra barn och ungdomar. Inaktivitet leder till hälsorisker befolkningen i allmänhet och för personer med funktionsnedsättning i synnerhet. Träning upplevs ofta som tråkigt, och det är angeläget att det utvecklas och utvärderas fler metoder och verktyg som avser leda till regelbunden fysisk aktivitet för alla, oavsett ålder, kön, funktionsförmåga, kulturella och socioekonomiska förhållanden.
Upplägg och genomförande
Projektet bygger på co-design, och inleddes med workshoppar tillsammans med användare, för att samla in idéer och utvärdera olika sorters teknik. Covid-19 förhindrade sedan fysiska möten, vilket gjorde att vi fick samla in synpunkter digitalt, samt via informella kontakter med barn med och utan rörelsehinder. Vi har dessutom utvärderat spelen mot existerande riktlinjer för tillgängliga spel. Aktivitets-spelen utvärderades slutligen av 8 personer med CP som alla tyckte AR-spelen var lätta att förstå och spela och bedömde i genomsnitt hastigheten /svårighetsnivån som "lagom".