God Man i fickan
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - School of Electric Engineering and Computer Science |
Bidrag från Vinnova | 750 841 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg |
Viktiga resultat som projektet gav
Dagens system för God Man och Förvaltare är föråldrat och innebär stora svårigheter och även risker för den som inte kan hantera sin egen ekonomi. Det försvårar för individen att vara delaktig i Skola, Arbete, Fritid och att hantera alla vardagsbeslut som behövs för att vara delaktig i samhällslivet. Detta projekt har syftat till att påvisa möjligheterna att kombinera mänskligt och digitalt stöd för att hjälpa personer som har God Man och Förvaltare genom att ta fram en högfungerande interaktiv prototyp som visar genomförbarheten av hjälpmedlet God Man i fickan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Personer med funktionsnedsättningar kan ha utmaningar relaterade till ekonomisk förståelse och tillgång till sina pengar. Effektiva och tillgängliga tekniska lösningar kan förbättra hanteringen av privatekonomin genom att utveckla ett digitalt verktyg utifrån användarens behov och erfarenhet. Genom God man i Fickan har vi undersökt grundläggande funktionalitet och interaktion för personer som inte kan hantera sin ekonomi utan assistans. Vi har urskiljt användarvärden som reflekterar användarbehov och nyckelfunktioner som borde vara inkluderade i applikationen.
Upplägg och genomförande
Deltagande designaktiviteter med personer med kognitiva funktionsnedsättningar gav inflytande över design och funktionalitet. Kvalitativa data samlades in genom diskussioner, storyboarding och en designsession. COVID-19 framtvingade onlineanpassade workshops. Insamlade data analyserades tematiskt, visualiserades och gradvis förfinades genom wireframes och en lo-fi prototyp. Prototypen genomgick heuristisk utvärdering för att visa användningen av ett provokativt objekt. Användarna engagerades i kritiska reflektioner och diskussioner.