Your browser doesn't support javascript. This means that the content or functionality of our website will be limited or unavailable. If you need more information about Vinnova, please contact us.

Competence supply

The ability to face the future with the right skills is the biggest and most important challenge in working life and a strategic issue for all organizations. Competence provision is crucial for changing and maintaining Sweden's role as an internationally competitive, sustainable and equal society.

This web page has been machine translated. If there are any uncertainties, please refer to the Swedish text.

It is a complex area that connects to several policy areas and tasks distributed among municipalities, regions and national authorities as well as the private and non-profit sector. In the area, Vinnova has two main roles, primarily linked to higher education, research and excellence.

  • Vinnova offers research and innovation grants to inspire, stimulate and support new thinking and innovative project that tackle challenges in different ways, such as matching and mobility, educational collaboration and work-integrated learning.
  • Vinnova also has a process and knowledge support function where, on the basis of government assignment, various cooperation groups, networks and via knowledge base, we try to stimulate coordination and cooperation, contribute to the exchange of experience and knowledge sharing, develop and challenge policies and more.

Search funding in the area

Learn more about competence provision

Report

Sverige har historiskt sett varit framgångsrika och internationellt erkända inom området vuxnas lärande. Men idag finns det alltmer förväntningar på att vuxnas lärande ska ske löpande, inom olika områden, och under hela livet. Dagens system är inte utformat för att stödja detta i den utsträckning som skulle behövas. I rapporten föreslås en infrastruktur med olika komponenter som behöver fungera tillsammans som ett stödjande system. För att stärka systemet behövs bland annat fortsatt fokus på att underlätta möjligheter för individer och organisationer att orientera sig i utbildningsutbudet och på validering av kunskaper. Livslångt lärande har också en central roll i de globala målen för hållbar utveckling, och en kraftsamling och förnyelse av ett system för livslångt lärande bör ske med hållbar utveckling av framtidens samhälle som ledstjärna. För att stödja ett livslångt lärande behövs ett separat fokus på just vuxnas livslånga lärande, skilt från barn- och ungdomsskolan. Samverkan behövs tvärs över politikområden och hållbarhetsperspektiven behöver integreras i direktiv till utredningar, regleringsbrev och i analyser och prognoser. Rapporten är ett resultat av det analysarbete som Vinnova genomför i syfte att bistå regeringens samverkansprogram i deras arbete och bygger på ett underlag som presenterades för samverkansprogrammet för Kompetensförsörjning och livslångt lärande 2020.

Questions?

If you want to know more about what is happening in the area, or contribute, get in touch

Anna-Carin Ramsten

Områdesledare

+46 8 473 30 78

Last updated 15 May 2023