Pressrelease – från framtiden
Att arbeta med strategisk framsyn innebär ofta att man behöver förflytta sig mentalt – till en tänkbar framtid. Utifrån det perspektivet kan man komma till nya insikter om vad den framtiden kan föra med sig – och ta med sig de insikterna i sitt arbete.
På så vis kan man ”framtidssäkra” det man tar sig an, det vill säga vara redo för olika typer av framtider och bättre kunna styra mot en önskad framtid.
På Vinnova använder vi oss av flera olika typer av framtidsverktyg i vårt eget strategi-arbete, och ett sådant enkelt men kraftfullt verktyg kallas ”Pressrelease från framtiden”. Aktiviteten är i princip självförklarande; det går ut på att man med hjälp av en pressrelease från framtiden beskriver vilken typ av framtid den strategi man föreslår har resulterat i. Genom att skriva en pressrelease – och gärna också illustrera den med löpsedel eller andra beskrivande element – visualiserar man den framtid som den strategi man tagit fram ska bidra till.
”Pressrelease från framtiden” används bland annat regelbundet på Amazon, för att säkerställa att man innan man sätter igång ett projekt kan illustrera vad man vill uppnå – på ett tydligt och entusiasmerande sätt. Andemeningen är att ”det man inte kan se, kan man inte skapa”. Så nästa gång du ska starta ett projekt eller skriva en strategi: testa att skapa en pressrelease från framtiden för att på så sätt provtrycka dina tankar – från framtiden!
I det material som länkas till nedan finns en kort instruktion som visar hur man kan jobba fram en pressrelease, samt ett antal exempel på en pressrelease från Vinnovas egna verksamhet.
"Press Release from the future – Max Martin cures cancer"
Så kan du jobba fram en pressrelease
Last updated 19 January 2024
Leave a comment
You have chosen to disallow certain cookies and funtions on our website, such as commenting on blog posts. You can change your privacy settings at any time to allow these functions and get a better experience.
Change privacy settings