Your browser doesn't support javascript. This means that the content or functionality of our website will be limited or unavailable. If you need more information about Vinnova, please contact us.

Our e-services for applications, projects and assessments close on Thursday 19 September at 4:30pm because of system upgrades. We expect to open them again on Friday 20 September at 8am the latest.

Extended reality (XR) - en lovande framtidsteknik

XR är ett samlingsnamn för tekniker och tjänster som blandar vår fysiska och virtuella värld. Det sträcker sig över flera discipliner, från teknik och material till visualisering, analys och kognition, det vill säga människans förmåga att uppfatta sin omgivning.

Vad är XR?

Med XR, eller immersiv teknik som det också kan kallas, kan vi fördjupa och expandera användarupplevelser. I XR ryms tekniker som redan används idag, främst Virtual Reality (VR), Augumented Relatiy (AR) och Mixed Reality (MR), som korsas på nya sätt. Psykologi och filosofi är andra bärande delar i XR-området.

Kombinationen av de olika fälten gör det möjligt att skapa nya, omslutande miljöer där visuella element samspelar med doft, känsel och ljud, och där användaren kan interagera med den simulerade omgivningen.

Snabb digital teknikutveckling, med snabba och tillgängliga mobilnät, hållbara batterier och lättare, starkare material, gör att XR är en teknik för framtiden. Om vi vill kan den snart flytta ut i verkliga miljöer, in i vår vardag, och användas för att lösa komplexa utmaningar och bli del i en mängd tillämpningar.

Vad kan XR användas och göra skillnad?

XR kan används för stationära installationer och tekniklösningar, men kan också användas mobilt för att göra upplevelser än mer kroppsliga och nyttja människans alla sinnen. När teknik kombineras med mänsklig perception och kognition kan vi bättre designa interaktioner och upplevelser som passar användare och användargruppers specifika villkor.

Tänkbara användningsområden

XR kan öka säkerhet, minska risk för fel och skador, spara tid och pengar, och effektivisera. Här är några tänkbara tillämpningsområden:

  • Utbildning och inlärning

    • Immersiva och interaktiva lärmiljöer kan förbättra inlärning och retention.
    • Praktisk övning i realistiska och säkra miljöer, till exempel för medicinstudenter som övar på kirurgiska ingrepp eller tekniker som lär sig hantera komplexa maskiner utan risk för skador eller kostsamma misstag.
    • Läromedel i utbildningar på grund- och avancerad nivå.
    • Bidra till förståelse för kompexa och abstrakta, osynliga fenomen, till exempel för att göra det möjligt att vandra i historiska landskap eller se och hantera molekyler.
    • Immersiva och interaktiva lärmiljöer kan förbättra inlärning och retention.
    • Praktisk övning i realistiska och säkra miljöer, till exempel för medicinstudenter som övar på kirurgiska ingrepp eller tekniker som lär sig hantera komplexa maskiner utan risk för skador eller kostsamma misstag.
    • Läromedel i utbildningar på grund- och avancerad nivå.
    • Bidra till förståelse för kompexa och abstrakta, osynliga fenomen, till exempel för att göra det möjligt att vandra i historiska landskap eller se och hantera molekyler.
  • Hälsovård

    • Förbättra patientvård och medicinsk utbildning.
    • Ge realtidsinformation under operationer.
    • Studera och utforska människokroppen i detalj.
    • Förbättra patientvård och medicinsk utbildning.
    • Ge realtidsinformation under operationer.
    • Studera och utforska människokroppen i detalj.
  • Underhållning och spel

    • Skapa nya och engagerande upplevelser för användare.
    • Spelupplevelse där användaren kan interagera med en virtuell värld.
    • Kombinerar den verkliga världen med digitala element.
    • Skapa nya och engagerande upplevelser för användare.
    • Spelupplevelse där användaren kan interagera med en virtuell värld.
    • Kombinerar den verkliga världen med digitala element.
  • Samhällsplanering och transport

    • Bygg digitala tvillingar, till exempel för att simulera trafikflöden och skapa scenarios för översvämningar och beteendeförändringar i en stads befolkning.
    • Trafikplanering, till exempel för självkörande fordon och assisterad körning.
    • Information till förare via bilruta eller glasögon.
    • Bygg digitala tvillingar, till exempel för att simulera trafikflöden och skapa scenarios för översvämningar och beteendeförändringar i en stads befolkning.
    • Trafikplanering, till exempel för självkörande fordon och assisterad körning.
    • Information till förare via bilruta eller glasögon.
  • Industri

    • Skapa digital tvillingar, till exempel för att förutse när underhåll krävs.
    • Utbildning av medarbetare.
    • Skapa simuleringar.
    • Skapa digital tvillingar, till exempel för att förutse när underhåll krävs.
    • Utbildning av medarbetare.
    • Skapa simuleringar.

Vad händer på Vinnova?

På Vinnova ser vi XR som en banbrytande teknik för framtiden. Vi gör insatser i form av utlysningar, men också genom att arrangerad evenemang och andra aktiviteter för att föra samman viktiga aktörer med varandra.

Sök finansiering - öppna och kommande erbjudanden

Kontakt

Är du intresserad av XR och Vinnovas aktiviteter? Kontakta Tove Jaensson, strategiansvarig för XR, eller Fredrik Weisner, områdesledare för Digital omställning.

Tove Jaensson

Acting Strategic Area Leader

+46 8 473 30 57

Fredrik Weisner

Programme Manager

+46 8 473 31 80

Last updated 16 September 2024