Your browser doesn't support javascript. This means that the content or functionality of our website will be limited or unavailable. If you need more information about Vinnova, please contact us.

Puff- och SEO-information

Puff-och SEO-informations-flikarna på sidor fungera på ett annat sätt än rubrik och ingres. De är tagna ur sitt sammanhang, utan övrig kontext.

Vi lägger in till puff- och SEO-information på alla sidor. Du kan ha liknande text i puff och SEO som i sidans rubrik och ingress, men tänk på att syftet är olika.

Pufftexten och SEO-texten ska vara mer lockande och fungera med annan,  ofta konkurerrande information. Sidans rubrik och ingress ska vara mer sammanfattande.

Puffinformation

Informationen som läggs under fliken Puff är det som syns när du puffar för sidan på andra sidor. Det är också den informationen som visas som en sökträff i våra söklistor och andra typer av listningar, till exempel kalenderlistningar och nyhetslistningar.

Pufftexter används alltså mycket, men bara på vinnova-sidor. Om du inte lägger in puffinformation kommer sidans rubrik och ingress eller alternativa rubrik och ingress användas i andra hand.

Puffrubrik

  • Max 65 tecken
  • Använd inte för långa ord som behöver avstavas eftersom avstavningsfunktionen inte är påslagen i en puffrubrik. Ord får max ha 18 tecken.

Pufftext

Pufftexter ska bara vara ett par meningar lång och i första hand fungera som lockbete för att uppmuntra läsaren att vilja läsa mer. Den bör vara en mer kärnfull och sammanfattande variant av ingressen eftersom den inte syns ihop med övrig text och ska kunna fungera självständigt. 

  • Formulera texten utifrån vad vi vill uppnå med erbjudandet eller sidan. Försök svara på frågorna vad, vem och varför
  • Håll dig kortfattad, max 120 tecken

SEO-information (metadata)

Informationen som läggs in under SEO-fliken är det vi vill ska synas i sökträffar på Google och när du delar information i sociala medier. Numera hämtar Google och sociala medier den text de tycker passar bäst. De väljer alltså inte alltid metadatan. 

Om du inte skriver in  någon SEO-information, taggas puffinformationen som metadata i andra hand.

Metabild 

Metabilden kan vara samma som puffbilden. Metabild ska vara proportionerna 1x1,91. Alltså bredare än hög.  

Metabeskrivning

Metabeskrivningen kan vara samma som pufftexten, men får gärna justeras något. Oftast behöver den göras kortare. Det är också klokt att rikta metatexten till personer som inte känner till Vinnova  lika väl som de som redan befinner sig på vår sajt. Så undvik interna begrepp som utlysningar.  

Last updated 11 November 2024