I många avseenden är Sverige ett bra land att vara barn i och växa upp i. Men tyvärr inte för alla barn och inte överallt. Ojämlikheten mellan barn har ökat vilket går stick i stäv med Agenda 2030 och mål 10 om minskad ojämlikhet. En viktig faktor för en mer jämlik start i livet är att alla barn så långt det är möjligt bereds samma möjligheteter att forma sitt eget liv. De tidiga levnadsåren och uppväxtmiljön ska inte vara det som bestämmer ett barns framtid.
Utbildning är en nyckelfaktor för att på ett effektivt sätt minska ojämlikheten i samhället. och för att för att frigöra barn från omständigheter de inte rår över. Såsom uppväxt, föräldrar och hemmiljö. Det finns dock studier som visar att klyftorna inom utbildningssystemet, beroende på exempelvis familjebakgrund och föräldrars utbildningsnivå,
Nästan var sjunde elev klarar inte grundskolan i Sverige idag. I socioekonomiskt utsatta områden är siffran oftast högre. Skolor med låga resultat har historiskt varit koncentrerade till förorter i storstäderna, men även utanför storstadsregionerna presterar allt fler skolor ett lägre resultat avseende gymnasiebehörighet.
Att ge barn en mer jämlik chans att uppnå gymnasiebehörighet är en komplex utmaning som inte enbart är begränsad till en sektor eller en viss typ av aktörsgrupp. Inte heller är lösningen enkel. Komplexa utmaningar kräver komplexa lösningar och vi behöver experimentera med många olika typer av lösningar för att möjliggöra en förändring mot målet: att alla barn klarar skolan.
För att möta utmaningen med ökad ojämlikhet bland barn, och för att uppnå målet att alla barn ska ha en jämlik chans att klara skolan, behövs samverkan, kraftsamling och innovation. För att lyckas krävs det att aktörer från alla sektorer är med och bidrar och har en plats i arbetet framåt. Där har civilsamhällets aktörer en viktig roll att spela.