FFI:s mission är att driva vägtransportinnovationer för ett hållbart samhälle. Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter. Tre effektmål och fem delprogram vägleder arbetet.
I ansökan ska det tydligt framgå att projektets mål bidrar till programmets effektmål, delprogrammets avsnitt i FFI:s Färdplan samt avsnittet ”Viktiga aspekter för alla delprogram”.
FFI ser ett tydligt behov av ett bredare systemperspektiv där traditionella och nya aktörer behöver samverka, testa och driva utveckling för att öka innovationstakten. Innovationsbegreppet inkluderar både process-, produkt-, och organisationsinnovationer. En 'innovation' är således implementeringen av en ny eller väsentligt förbättrad produkt som en vara eller tjänst, eller process, en ny marknadsföringsmetod eller en ny organisationsmetod i affärsmetoder, arbetsplatsorganisation eller externa relationer.
Denna utlysning sker inom FFI:s delprogram Accelerera. Med den här insatsen vill vi genom breda samarbeten skapa förutsättningar för systemdemonstratorer för att åstadkomma betydande systemförändringar som accelererar takten i omställningen till hållbara vägtransporter.
Läs mer om FFI:s delprogram Accelerera
Utlysningen avser projektansökningar för:
- Förberedelseprojekt inför systemdemonstrationsprojekt.
- Systemdemonstrationsprojekt.
Vad är en systemdemonstrator?
Systemdemonstrationsprojekt är ett sätt att utgå ifrån kunskapen om vad som krävs för att ställa om ett system och omsätta det i praktiken. För att förändra på systemnivå behövs ofta en portfölj av lösningar som samverkar och förflyttar olika delar av systemet, snarare än att en enstaka lösning implementeras.
Demonstratorn ska inte vara begränsad till teknisk innovation inklusive tjänster och processer, utan behöver även arbeta med normer och värderingar samt kultur och beteenden kring de nya lösningarna. Digital och fysisk infrastruktur kan behöva utvecklas. Affärsmodeller kan behöva tas fram eller anpassas. Även regelverk och standarder kan behöva anpassas i takt med att teknik och tjänster utvecklas och för detta behövs både dialog och samarbete med berörda aktörer.
Läs mer om vad de fem dimensionerna kan innebära i relation till hållbara vägtransporter i FFI:s Färdplan, se sida 16
En systemdemonstrator ska tydligt adressera en eller flera samhällsutmaningar kopplat till hållbara vägtransporter där aktörer, som har rådighet att förändra systemet och åstadkomma en större förändring, går samman. Aktörerna bör verka inom och ha en påverkan på de fem systemdimensionerna ovan.
För att förstå vilka lösningar och insatser som behöver ingå, bör projekten genomföra analyser av systemet de avser förändra. Vilka stora hinder, behov och möjligheter finns kopplat till den samhällsutmaning som projektet avser adressera? Genomförandet av testet sker sedan i en verklig miljö, där alla aktörer inklusive behovsägare och användare deltar aktivt. Det är samspelet mellan lösningarna och verkligheten som eftersträvas och som leder vidare.
Lösningen har en hög teknisk mognad med potential att implementeras inom några år samt vara skalbar i en nationell och internationell kontext. Breda samarbeten är avgörande och relevanta aktörer i transportekosystemet bör samarbeta i systemdemonstratorn.
Mer information om systemdemonstratorer finns webbsidan Systemdemos för innovation
Förväntningar på ett förberedelseprojekt för systemdemonstrator
Förberedelseprojekten syftar till att förbereda en ansökan för en systemdemonstrator som bidrar till att påskynda omställningen till hållbara vägtransporter. Förberedelseprojekten ska ge ökad kunskap och dialog mellan aktörerna om hinder och möjligheter kopplat till samhällsutmaningen, samt planera för att testa ut valda lösningar tillsammans i nästa steg.
Förberedelseprojektet förväntas adressera följande resultatmål:
- Mobilisera relevanta aktörer i värdekedjan, inklusive behovsägare.
- Kartlägga och förstå det system som avses förändras och fördjupa behovsanalysen. Vilka hinder och möjligheter finns?
- Identifiera vad som behöver genomföras och förändras för att gå i önskvärd riktning.
- Genomföra en omvärldsanalys av teknikområdet.
- Ta fram förslag på strategiskt utvalda innovativa lösningar som kan testas i verklig miljö och åstadkomma önskvärd förändring
- Planera ett kommande genomförande och i detta integrera på vilket sätt samtliga fem systemdimensioner kommer utforskas i systemdemonstratorn.
- Utveckla en tidplan, aktiviteter och planera för finansieringen av en systemdemonstrator.
- Ta fram en översiktlig plan för nyttiggörande och spridning av resultaten från undersökt lösning.
Efter avslutat förberedelseprojekt förväntas projektet kunna skala upp till en systemdemonstrator som beskrivs i detta avsnitt.
Förväntningar på en systemdemonstrator
En systemdemonstrator syftar till att de strategiskt utvalda innovativa lösningarna prövas och utvärderas i verklig miljö och bidrar till att påskynda omställningen till hållbara vägtransporter. Ett förberedelseprojekt behöver ha genomförts innan ett projekt kan ansöka om en systemdemonstrator. Slutrapport avseende förberedelseprojektet ska bifogas med ansökan. Förberedelseprojektet behöver inte ha genomförts inom ramen för FFI, men behöver uppfylla det som beskrivs.
Systemdemonstratorn förväntas adressera följande resultatmål:
- En gemensam målbild som ger en riktning, framtidsperspektiv och skapar engagemang hos aktörerna att tackla den valda nyckelutmaningen inom hållbara vägtransporter.
- Samtliga följande fem dimensioner av systeminnovation har adresserats i systemdemonstrationsprojektet:
- Beteende, kultur och värderingar.
- Affärsmodeller, upphandling och samverkan.
- Regelverk och standardisering.
- Infrastruktur, digital och fysisk.
- Teknik, produkter, tjänster och processer.
- Valda lösningar har en hög teknisk mognad och har demonstrerats i ett verkligt sammanhang, tillsammans med behovsägare och användare.
- Bred samverkan har skett mellan relevanta aktörer för att adressera nyckelutmaningen och de fem dimensionerna. De har visat engagemang, har stor påverkan på systemet och en vilja att göra investeringarna som krävs.
- En beskrivning har tagits fram för hur demonstrerade lösningar ska skalas upp både nationellt och internationellt. Engagemang och mottagarkapacitet finns hos relevanta behovsägare för att implementera valda lösningar inom några år.
- Resultat, erfarenheter och lärdomar har paketerats och spridits i kommunikation som skapar brett engagemang och kan inspirera till fler systemförändringar.
Övriga aspekter som behöver beaktas i samtliga projekt
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och samhällsutveckling och våra insatser riktas mot att nå Agenda 2030 målen. Klimat och jämställdhet pekas ut att ta särskild hänsyn till och Vinnova följer upp och bedömer om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet samt kön eller genusaspekter som är relevanta.
Läs mer om vårt arbete för att bidra till målen i Agenda 2030Läs mer om vad vårt arbete för jämställd innovation innebär för dig som söker bidrag från oss
Resultat från forskning och innovation som görs fritt tillgängliga ger ökad möjlighet för fler att bidra till lösningar på samhällsutmaningar. Utlysningen ska bidra till att fler resultat görs fritt tillgängliga och den vetenskapliga publicering som sker ska ha öppen tillgång.