Pressmeddelande 2016-11-17

Lupin vinner tävling om framtidens klimatsmarta mat

En lupinkräm med kejsarhatt vinner smakprovningen av framtidens nya klimatsmarta livsmedel i Grythyttan. Med i tävlingen var 14 bidrag gjorda på bland annat lupin, raps, musslor, bönor, mask och insekter. I juryn satt bland andra gourmetkrögaren Tareq Taylor och matkreatören Lina Gebäck.
Vinnaren har utvecklat en crème på kejsarhatt med lupin som bas. Den serverades som dressing på en liten miniburgarmeny.

– De har utvecklar en unik produkt som smakar bra och har enorm marknadspotential, säger Tareq Taylor om vinnaren.

På andra plats kom klimatsmart svampprotein, på tredje plats hakunafärs gjord på mjölmask och på delad fjärdeplats kom MusselUp proteinbar och proteinpralin gjord på mjölmask.

Tävlingsbidragen har utvecklats inom en satsning på att få fram klimatsmarta proteiner som alternativ till konventionell köttproduktion. Totalt har Vinnova finansierat 14 projekt som tagit fram ätbara prototyper. Bland dessa finns mat gjord på bland annat lupin, raps, musslor, bönor, mask och insekter.

För att konsumenterna ska välja de nya produkterna måste de smaka gott. Därför fick projekten delta i dagens smaktävling, där även matens konsistens, utseende och enkelhet vid tillagning bedömdes.

Jury:
Tareq Taylor, gourmetkrögare
Lina Gebäck, matkreatör
Mia Spendrup, vd i hotell- och restaurangbranschen
Charlotte Brogren, generaldirektör

Tävlingen genomfördes i samarbete med Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitet