Pressmeddelande 2016-10-06

Fyra svenska bolag vässar klorna i Silicon Valley

Under hösten flyttar fyra svenska startup-bolag till Silicon Valley för att delta i acceleratorprogrammet TechINCubator, TINC. På plats får entreprenörerna stöd att utveckla sina strategier samt möta potentiella kunder, partners och investerare i en miljö som fostrat några av världens mest framgångsrika bolag.

Friendbase, Lizer Group , Learnifier och Spintr installerar sig i oktober på Nordic Innovation House i Palo Alto för att under fyra intensiva veckor utveckla sina verksamheter som alla har grunden i, och driver på, den pågående digitaliseringen av samhället. Bolagen får tillgång till mentorer i världsklass och ges samtidigt möjligheten att träffa potentiella kunder, samarbetspartners och investerare.

Två gånger per år väljs ett tiotal nordiska företag ut för att delta i TINC och hösten 2016 är fyra av dem svenska. Entreprenörerna har antagits då de bedömts ha affärsidéer med potential att nå en global marknad och TINC ska i sin tur vara en plattform för att ta steget ut i världen. Acceleratorprogrammet ökar möjligheterna för bolagen att expandera globalt vilket förstärker Sveriges ledande position som startup-nation och ska i förlängningen leda till fler svenska arbetstillfällen.

- Genom TINC får entreprenörerna tillgång till kvalitetssäkrade mentorer och företagskontakter i Silicon Valley. Det är fyra intensiva veckor som verkligen ger resultat på ett sätt som är omöjligt att åstadkomma på hemmaplan, säger Anne Lidgard , direktör för Vinnova i Silicon Valley.

Information om bolagen:

Friendbase
Friendbase utvecklar virtuella världar för unga som vill hitta nya vänner från hela världen på ett enkelt och roligt sätt.
Kontakt: Deborah Lygonis, vd, debbie@friendbase.com, 070-833 00 89
www.friendbase.com

Learnifier
Learnifier gör det möjligt för organisationer att skapa sin egen Online Academy, tillgänglig via mobil, tablet och dator, på några minuter.
Kontakt: Mattias Borg, vd, mattias.borg@learnifier.com, 070-813 68 40
www.learnifier.com

Lizer Group
Lizer Group ökar försäljningen inom ehandeln genom att engagera kunder som inte genomfört sitt köp.Företagets konsument-app, Pricelizer, finns tillgänglig på App Store och Google Play.
Kontakt: Karl Lillrud vd och grundare, karl@lizergroup.com, 073-313 36 00
www.pricelizer.com

Spintr
Spintr är en digital plattform och tjänst för samarbete, kommunikation och information som används i både bolag och i offentliga organisationer runt om i Norden.
Kontakt: Daniel Hagenfeldt, vd, daniel@spintr.me 070-494 10 00
www.spintr.com

TINC
TechINCubator, TINC, är ett framgångsrikt acceleratorprogram som nu genomförs för elfte gången i syfte att hjälpa nordiska teknikbolag med internationella ambitioner att växa internationellt med hjälp av rådgivning i världsklass. Programmet drivs av Innovation Norway i San Fransisco i samarbete med svenska Vinnova och Tekes Finland.