Pressmeddelande 2016-04-28

Färs på insekter och korv på lupin

Färs på syrsor och mjölmask, ”ädelost” gjord på bönor och korv på svenskodlad lupin. Det är exempel på produkter som du i framtiden kan hitta i din livsmedelsbutik. I en ny satsning på att få fram klimatsmart protein finansierar Vinnova nu 15 olika projekt som ska ta fram ätbara och välsmakande prototyper.

Vinnova gör en satsning på att få fram klimatsmarta proteiner som ska bidra till att utveckla innovativ, hälsosam och god mat för framtiden, som alternativ till konventionell köttproduktion.

- Projekten kan också öka den svenska livsmedelsbranschens konkurrenskraft genom att produkterna som tas fram baseras på råvaror som kan produceras kostnadseffektivt i Sverige, säger Sebastian Axelsson, ansvarig för satsningen på Vinnova.

För att konsumenterna ska vilja ha de nya produkterna behöver de smaka gott. Därför får projekten delta i ett smakprovningsevent i Måltidens hus i Grythyttan 16 november, där gourmetkrögaren Tareq Taylor och matkreatören Lina Gebäck ingår i panelen. De vinnande bidragen får möjlighet att söka en följdinvestering på upp till två miljoner kronor för att utveckla prototypen mot en färdig produkt.

Följande 15 projekt får finansiering med en halv miljon kronor vardera för att ta fram ätbara prototyper:

Lupin för innovation av klimatsmart och smakrik mat, Nordvara Nordisk råvara AB, OpenEye AB
Projektet ska ta fram en livsmedelsbas av svenskodlad lupin, varifrån det går att producera en stor mängd växtbaserade livsmedel som dryck, färs, korv, pålägg, pasta, bröd och glass.
Projektledare: Gunnar Backman, gunnar@nordvara.se

Vegansk skyr från skandinaviska råvaror med hjälp av oleosin från rapsrester, Lunds universitet, Institutionen för livsmedelsteknik
Ska göra en skyr-liknande produkt baserad på komponenter från raps istället för mjölk. Skyr baserad på raps har flera hälsofördelar ger betydligt lägre
klimatpåverkan jämfört med baserat på komjölk.
Projektledare: Karolina Östbring, karolina.ostbring@food.lth.se

MareDura i mat - för en hållbar framtid, Chalmers tekniska högskola, Institutionen för biologi och bioteknik
Projektet ska ta fram en proteinrik biomassa med proteiner från jäst, fisk och alger. Råvarorna ska helt eller delvis komma från industriella biflöden.
Projektledare: Ingrid Undeland, undeland@chalmers.se

Tenebrio molitor - smaklig, hälsosam och hållbar, SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, SP Food and Bioscience, Göteborg
Ska utveckla en god och hälsosam produkt som baserar sig på protein från mjölmask, som genom att födas upp på vegetabiliska matrester blir en klimatsmart proteinkälla.
Projektledare: Mia Prim, mia.prim@sp.se

Ärttempe - ett köttigt vegoprotein med unika hälsomervärden, Mögelmat AB
Ska utveckla av en svensk version av den indonesiska sojatempen där sojabönan byts ut mot svenska, ekologiska gula ärtor.
Projektledare: Pia Qvarnström, pia.qvarnstrom@gmail.com

Shark - ny delikatessprodukt baserad på musslor, SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, SP Food and Bioscience, Göteborg
Ska utveckla en delikatessprodukt baserat på musslor, som ger svenska livsmedelsföretag möjlighet att erbjuda proteinrika påläggs- och måltidsprodukter med hälsosam och klimatsmart profil.
Projektledare: Lina Svanberg, lina.svanberg@sp.se

Smat - smart mat av havre och odlade muskelceller, SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, SP Food and Bioscience, Göteborg
Ska ta fram en prototypprodukt där muskelceller odlats på strukturer från havreprotein för att likna den textur som finns hos kött.
Projektledare: Mats Stading, mats.stading@sp.se

Mjölmaskprotein - en ny livsmedelsråvara, Tebrito AB
Ska raffinera mjölmask till proteinpulver från mjölmask, och med denna proteinråvara ta fram livsmedelsprototyper.
Projektledare: Nils Österström,nils.osterstrom@tebrito.se

Ädelosttofu baserad på svenska åkerbönor och svensk soja, JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik AB
Ska ta fram en ädelostliknande produkt som är baserad på svenskodlade åkerbönor och sojabönor, som efterliknar mjölkbaserade produkter som gorgonzola, danablu, eller cambozola.
Projektledare: Fredrik Fogelberg, fredrik.fogelberg@jti.se

Utveckling av välsmakande sportnutritionsprodukt baserad på lyserade svenska blåmusslor, Eicorn AB
Ska skapa en sportnutritionsprodukt genom att smak- och luktkaraktärisera
Musselråvara, som ska utgöra grunden i en ekologisk, närproducerad och klimatsmart proteinbar eller drickbar produkt.
Projektledare: Sandra Elfast, sandra.elfast@eicorn.com

Mellanmål på svensk böna, Åse-Glass AB
Ska utveckla ett mellanmål gjord av bondbönor, där en professionell kock ska smaksätta basen och utveckla den till en färdig prototyp.
Projektledare: Cecilia Mayer, cecilia@mayer.se

Gråärtor - en oanvänd resurs i den nordiska gastronomin, Örebro universitet, restaurang- och hotellhögskolan
Ska utveckla en gråärtsbiff som innehåller gråärten Retrija, som har egenskaper som efterliknar kött.
Projektledare: Magnus Westling, magnus.westling@oru.se

Klimatsmart svampprotein från det svenska jordbruket, Lantmännen agroetanol AB
Ska undersöka möjligheten att förädla svampprotein till ett eller flera livsmedel, för att kunna erbjuda livsmedelsindustrin ett närodlat, hälsosamt, smakrikt svampprotein med hög klimatprestanda.
Projektledare: Lovisa Martin Marais, lovisa.martin.marais@lantmannen.com

Smartgrillers - en nutritionell smaksensation, Sveriges tekniska forskningsinstitut, Göteborg
Ska ta fram en klimatanpassad och hälsosam vegetarisk grillprodukt med högt proteininnehåll, genom att använda biprodukter av protein och fiberhaltiga råvaror samt andra grödor som odlas i Sverige.
Projektledare: Sophia Wassén, sophia.wassen@sp.se

Hakuna Färs - baserad på klimatsmarta insekter, Hakuna mat AB
Ska utveckla en nyttig, formbar och miljömässig färs baserad på syrsor och mjölmask, som är konkurrenskraftig med kött. Fokusgrupper kommer att användas för att få fram tilltalande smaker.
Projektledare: Ellen Gellerbrant, ellen.gellerbrant@hakunamat.se